چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جراحان آمریکایی توانستند با موفقیت دو دست اهدای شده را به بدن پسربچه‌ای هشت ساله به نام زیون هاروی که به دلیل عفونت شدید دچار قطع عضو شده‌بود، پیوند بزنند.

براساس گزارش ساينس الرت، اين اولين‌باري است كه چنين جراحي روي يك كودك انجام مي‌گيرد، اگرچه چهارسال پيش در همين مركز پزشكي جراحي مشابهي روي بيماري بالغ انجام گرفته‌است.

پیوند دست

زيون چندين سال پيش به دلايل نامشخصي دچار عفونت شديد شده و اين عفونت در نهايت باعث قطع شدن پاها و دست‌ها و از دست رفتن كليه او شد. نكته مثبت در حين پيوند كليه اين كودك آن بود كه داروهاي تضعيف كننده سيستم ايمني كه دريافت مي‌كرد او را به كانديدايي مناسب براي پيوند هردودست تبديل كرد. جراحي كه اوايل اين ماه توسط گروهي از جراحان بيمارستان كودكان فيلادلفيا و مركز جراحي پن انجام گرفت.

به گفته اسكات لوين رئيس بخش جراحي اورتوپدي مركز پزشكي پن و رئيس بخش پيوند دست در بيمارستان كودكان فيلادلفيا سالانه 15 كودك در ليست اهدا كنندگان دست قرار مي‌گيرند و پس از آن سازمان‌هاي تامين عضو بايد وظيفه دشوار خود براي نزديك شدن به خانواده‌هاي داغداري كه فرزندانش را از دست داده‌اند،‌انجام دهند. اما اين روند براي زيون هشت ساله تنها سه ماه طول كشيد.

در اين جراحي 10 ساعته كه 40 پزشك،‌پرستار و متخصص جراحي زيبايي و ترميمي،‌ارتوپدي، بي‌هوشي و راديولوژي حضور داشتند به دو گروه تقسيم شدند تا يك گروه روي دست‌هاي زيون و گروه ديگر روي دست‌هاي اهدا كننده كار كنند. ابتدا استخوان‌هاي دست با كمك پيچ‌ها و صفحه‌هاي استيل پيوند داده شدند و پس از آن رگ‌ها و عروق به يكديگر متصل شدند و پس از آنكه جريان خون در ميان دست‌ها آغاز شد، پيوند اعصاب،‌ماهيچه‌ها و تاندون‌ها نيز انجام گرفت.

به گفته لوين اين جراحي حاصل سال‌ها تمرين و آموزش، ماه‌ها برنامه‌ريزي و آماده‌سازي تيمي كاملا پيشرفته بوده‌است. به گفته وي موفقيت در جراحي پيوند دو دست روي يك بزرگسال كه در سال 2011 انجام شد اساس و پايه ايجاد تكنيك‌هاي ظريف و به‌كارگيري برنامه‌هاي هماهنگ مورد نياز براي اجراي چنين جراحي‌هاي پيچيده‌اي را فراهم آورد.

زيون كه هم‌اكنون به كمك دو پاي مصنوعي راه مي‌رود، به دست‌هاي جديد خود عادت كرده‌است و مي‌تواند با كمك آنها اشيا را بلند كند. اما روزانه سه‌بار دوره‌هاي درماني شديد و دشوار را پشت سر مي‌گذارد تا عملكرد دستهايش را افزايش دهد

کد خبر 302456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha