دکتر مهدی سنایی: کتابخانه دولتی روسیه یکی از بزرگترین کتابخانه‌های عمومی در دنیا و قاره اروپا است. این کتابخانه بزرگترین کتابخانه روسیه و چهارمین کتابخانه بزرگ در دنیا است که ۱۷٫۵ میلیون جلد کتاب در آن نگهداری می‌شوند.

کتابخانه دولتی روسیه پیشرو در زمینه‌های کتاب شناسی٬ منبع شناختی،کتاب‌داری و نگهداری کتب قدیمی است.

این کتابخانه به عنوان کتابخانه ملی روسیه نیز شناخته می‌شود.

کتابخانه ملی روسیه در اول ژوئن ۱۸۶۲ میلادی (11 خرداد 1341) در قالب موزه عمومی امپراطوری رومانسکی ساخته شد. هدف از ساخت این ساختمان نگهداری از اسناد دولتی و ایجاد کتابخانه‌ای عمومی در مسکو بود. بعد از ایجاد این کتابخانه بسیاری از کتابخانه‌های سن پترزبورگ کتب با ارزشی را به این کتابخانه هدیه دادند.

این کتابخانه ۲۷۵ کیلومتر قفسه و بیش از ۴۳ میلیون آیتم دارد، که شامل ۱۷ میلیون کتاب و ۱۳ میلیون مجله و ۳۵۰ هزار منبع موسیقی و ۱۵۰ هزار نقشه و سایر موارد می‌باشد.

آیتم‌های موجود در این کتابخانه به ۲۴۷ زبان دنیا می‌باشند که منابع خارجی آن حدود ۲۹ درصد از کل منابع کتابخانه را شامل می‌شوند، همچنین این کتابخانه دارای۱۷۴۶ صندلی در سالن‌های مطالعه خود است.

در سال گذشته یک میلیون نفر در این سالن‌ها به مطالعه پرداختند و ۱۵ میلیون سند و کتاب را این کتابخانه برای مطالعه به افراد علاقه‌مند تحویل داد است.

در طول تاریخ کتابخانه دولتی روسیه نام‌های متفاوتی را تجربه کرده است‌. اولین نام او موزه عمومی امپراطوری رومانسکی بود، بعد از انقلاب اکتبر در سال ۱۹۲۴ اسم این کتابخانه به کتابخانه دولتی جماهیر شوروی لنین تغییر پیدا کرد و در آخر در سال ۱۹۹۲ بعد از سقوط جماهیر شوروی به نام کنونی یعنی کتابخانه دولتی روسیه تغییر پیدا کرد. همچنين در نزدیکی این کتابخانه ایستگاه مترویی به نام کتابخانه لنین وجود دارد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha