سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

با گذشت ۷۰ روز از سال دیروز بورس تهران به نقطه صفر بازگشت.

بورس

ارزش كل بورس تهران  به همان نقطه‌اي رسيد كه در ابتداي سال قرار داشت.به گزارش همشهري، بورس تهران ديروز هم نزول كرد و اين باعث شد ارزش كل بورس تهران به همان نقطه‌اي برسد كه در ابتداي سال قرار داشت. بدون درنظر گرفتن سودي كه از سوي شركت‌هاي بورس در مجامع عمومي تقسيم مي‌شود معناي رسيدن ارزش كل بورس تهران به نقطه اول سال اين است كه سهامداران هيچ سودي نكرده‌اند.

اگر نرخ تورم را هم درنظر بگيريم متوجه مي‌شويم كه سهامداران در 70روز گذشته نه فقط سود نكرده‌اند بلكه زيان هم كرده‌اند. به اين ترتيب با نزول شاخص بورس در مبادلات ديروز ارزش كل بورس تهران به 279هزار ميليارد تومان معادل 84.5ميليارد دلار رسيد.

از صنايعي كه در 70روز گذشته با بيشترين زيان روبه‌رو شده‌اند مي‌توان از صنعت مخابرات نام برد. در اين مدت 2شركت مخابرات و همراه اول در مجموع 12درصد از ارزش سهامشان كم شده است. گروه استخراج كانه‌هاي فلزي نيز در اين مدت با نزول 10درصدي سهامشان روبه‌رو بوده‌اند. صنعت خودرو‌سازي‌ هم كه در 2‌ماه نخست سال سرو صداي زيادي به راه انداخته است در مجموع 7.7درصد نزول كرده است.

گروه ساخت محصولات فلزي، ماشين‌آلات، انبوه‌سازي‌، املاك، مستغلات لاستيك و پلاستيك، بيمه، محصولات غذايي، ماشين‌آلات برقي، تجهيزات، استخراج نفت و گاز، كاني‌هاي فلزي و منسوجات از ديگر صنايعي هستند كه از ابتداي سال تاكنون بخش زيادي از ارزش سهامشان را در بورس از دست داده‌اند. كارشناسان بر اين باورند كه ركود اقتصادي و كاهش تورم از عمده‌ترين دلايل نزول شاخص بورس است.

  • كاهش 3 ميليارد دلاري سود شركت‌ها

ركود اقتصادي اثر عميقي بر بورس تهران داشته است.پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس از پاييز پارسال تاكنون 10هزار ميليارد تومان آب رفته است. آذر‌ماه پارسال شركت‌هاي بورس پيش‌بيني كرده بودند 59هزارو243ميليارد تومان سود براي سال مالي 93به‌دست بياورند اما تعداد زيادي از شركت‌هاي بورس پيش‌بيني‌هاي خود را تعديل و اعلام كردند ارقامي كه سال گذشته پيش‌بيني كرده بودند را نمي‌توانند محقق كنند.

آخرين اطلاعاتي كه از سوي بورس تهران منتشر شده نشان مي‌دهد پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس با 10هزار ميليارد تومان كاهش به 49هزارو873ميليارد تومان رسيده است، اين يعني اينكه شركت‌هاي بورس پيش‌بيني كرده‌اند 3ميليارد تومان كمتر از آنچه قبلا پيش‌بيني كرده بودند سود خواهند كرد، دليل اصلي اين موضوع ادامه ركود اقتصادي در ايران است.اين موضوع را اخيرا مسعود نيلي، مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور در بيست و پنجمين همايش سياست‌هاي پولي و ارزي نيز تأييد و اعلام كرد: بررسي وضعيت موجودي انبار و فروش شركت‌هاي بورس نشان مي‌دهد متوسط صنايع بورس به غيراز صنعت خودرو، در سال 93با مشكل فروش مواجه بوده است و حتي فروش آنها نسبت به سال قبل كاهش هم داشته است.

  • 70روزه 2800ميليارد تومان سود تقسيم شد

با وجود كاهش سود شركت‌ها تحت‌تأثير ركود اقتصادي، شركت‌هاي بورس همچنان در حال تقسيم سود‌شان در مجامع عمومي هستند، يكي از معضلات بزرگ بورس تهران تقسيم بخش زيادي از سود شركت‌هاي بورس است. ايران بالاترين ميزان تقسيم سود را در جهان دارد اين در حالي است كه شركت‌هاي معتبر دنيا بخش كمي از سودشان را تقسيم مي‌كنند و بخش زياد‌تر را براي اجراي طرح‌هاي جديد در حساب‌هاي‌شان پس انداز مي‌كنند.

نزديك به يك دهه است كه مسئولان بورس در تلاشند تا ساختاري را طراحي كنند كه براساس آن شركت‌هاي بورس بخش كمتري از سودشان را تقسيم كنند اما شركت‌هاي ايراني بين 85تا95درصد سودشان را تقسيم مي‌كنند. تقسيم سود در مجامع عمومي شركت‌ها را از منابع مالي تخليه و در طول سال دست به دامن بانك‌ها مي‌كند.

راه‌حل كارشناسان دريافت ماليات يا اعمال سياست‌هاي تشويقي مانند معافيت‌هاي 5ساله براي اندوختن سود در حساب‌هاي طرح توسعه است. براساس آمار موجود در 70روز گذشته در مجموع 35شركت در بورس تهران مجمع عمومي برگزار كرده‌اند و طي آن 2869ميليارد تومان سود تقسيم كرده‌اند اين به‌معناي اين است كه اين شركت‌ها در مجموع 85درصد از مجموع كل سودشان را تقسيم كرده‌اند. ادامه چنين روندي از يك طرف چرخه انباشت سرمايه را در ايران با مشكل مواجه مي‌كند و از سوي ديگر روند رشد اقتصادي را دچار مشكل مي‌كند.

  • 64هزار ميليارد تومان از ارزش بازار سهام يكساله كاهش يافت

روند نزولي قيمت سهام و شاخص كل بورس كه از دي‌ماه سال92 آغاز شده همچنان تداوم دارد. در نتيجه تداوم اين روند، ميانگين ارزش بازار سهام تهران با كاهش قابل توجهي همراه شده است. مقايسه ارزش بازار بورس و فرابورس تا دهم خردادماه امسال نسبت به تاريخ مشابه پارسال نشان مي‌دهد كه ارزش بازار سرمايه از 390هزار و 955ميليارد تومان به 326هزار و 454ميليارد تومان كاهش يافته است. در تاريخ 10خرداد امسال 367شركت در بورس و فرابورس فعاليت مي‌كنند.

در تاريخ مشابه پارسال 336مجموعه در بورس فعال بوده‌اند. به‌رغم ورود 31شركت و صندوق سرمايه‌گذاري تازه وارد به بازار سرمايه، ميانگين ارزش بازار سهام تهران 64هزار و 501ميليارد تومان افت كرده كه اين رقم معادل ارزش كل سهام 5شركت بزرگ همچون هلدينگ پتروشيمي خليج‌فارس، پتروشيمي مارون، ارتباطات سيار ايران، هلدينگ پتروشيمي تأمين و سرمايه‌گذاري اميد محاسبه مي‌شود.

کد خبر 296990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha