یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: طی مراسمی با حضور خانم پروانه باغچه‌بان و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و متخصصان علوم تربیتی و ادبیات کودکان در محل انتشارات فنی ایران (نردبان) سردیس جبار باغچه‌بان رونمایی شد.

سردیس جبار باغچه‌بان

در این مجلس استادان و صاحب‌نظران و مدیران آموزش پیش از دبستان شرکت داشتند. خانم پروانه باغچه‌بان دختر جبار باغچه‌بان از جمله شرکت‌کنندگان بود و در آغاز جلسه به نقش باغچه‌بان در آموزش پیش از دبستان اشاراتی کرد.

سپس تکه‌ای از سخنرانی خانم ثمینه باغچه‌بان پخش شد. موضوع این سخنرانی نقش باغچه‌بان در آموزش ناشنوایان و کم‌شنوایان بود.

باغچه‌بان در زمینه‌های مختلف خدماتی انجام داده است که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در سه موضوع آموزش و پرورش پیش از دبستان و دبستان، ادبیات کودکان، و آموزش ناشنوایان رده بندی کرد.

خانم دکتر فاطمه قاسم زاده در سخنرانی علمی خود یادآور شد آنچه باغچه‌بان در آموزش به خردسالان به کار می‌بست، به آنچه امروز مد نظر محافل علمی است، بسیار نزدیک است. از جمله مهم‌ترین آن، نگاه رشد محورانه و تلفیقی وی بود. او به آموزش مربی تاکید داشت، با والدین ارتباط برقرار می‌کرد، و به فضای عاطفی مهد کودک بسیار اهمیت می‌داد. تاکید باغچه‌بان بر فعالیت هنری از جمله شعر، موسیقی، کاردستی، نقاشی در آموزش از جمله مطالبی بود که دکتر قاسم زاده به آن اشاره کردند.

سخنران دیگر این مجلس بزرگداشت خانم فرزانه طاهری قندهاری بود. از نظر این سخنران باغچه‌بان پدر ادبیات نمایشی کودکان ایران است. وی معتقد است برخی از نمایشنامه‌هایی که او نوشته است هم اکنون قابل اجرا و برای کودکان شعف برانگیز است.

در ادامه جلسه محمودی، رئیس هیات مدیره انجمن ناشنوایان که خود از ناشنوایان‌اند، از خدمات باغچه‌بان و روش‌های ابداعی او برای آموزش به کودکان ناشنوا سخن به میان آوردند و مراتب سپاس ناشنوایان را به این استاد بزرگ اعلام کرد.
در پایان مراسم از سردیس باغچه‌بان رونمایی شد که با حمایت انتشارات فنی ایران توسط عرب‌نرمی ساخته شده است. در این رونمایی علاوه بر سخنرانان، خانم پروانه باغچه‌بان، سخنرانان، مهندس سیدرضا کروبی، مدیر انتشارات فنی ایران، و ذکایی‌فر، مدیر دفتر امور مهدکودک‌های سازمان بهزیستی کل کشور، شرکت داشتند.

مراسم رونمایی از سردیس جبار باغچه‌بان بيست و چهارم اردیبهشت سال 94 در محل انتشارات فنی ایران برگزار شد.

منبع: دنیای سبزتر

کد خبر 296108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha