همشهری آنلاین: بیژن حاج‌محمدرضا، رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت در خصوص سناریوهای مطرح برای بنزین تک‌نرخی توضیح داد.

خبرآنلاين نوشت: در روزهای گذشته مردم با اتفاق جدیدی مواجه شدند؛ عدم واریز سهمیه بنزین خردادماه خودروهای شخصی به کارت‌های سوخت. به دنبال این اتفاق، زمزمه تغییر قیمت‌ سوخت با توجه به کسری درآمدهای دولت قوت گرفته است و از گزینه‌های مختلف روی میز دولت برای رقم تک‌نرخی قیمت بنزین صحبت می‌شود.

وزیر نفت نیز این موضوع را تکذیب نکرده و گفته «درباره تعیین وضعیت بنزین سهمیه‌ای همه گزینه‌ها روی میز است.» زنگنه البته اعلام تصمیم دولت را به روزهای آتی واگذار کرده و تاکید داشته که «تا پایان هفته در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود.»

بیژن حاج‌محمدرضا، رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت درباره سناریوهای احتمالی قیمت بنزین توضیح داد: «به نظر می‌رسد دولت یازدهم به سمت تک‌نرخی کردن بنزین رفته و فعلا نرخ 1000 تومان را تثبیت کرده‌اند.»

وی افزود: «مردم بنزین را از ابتدای خردادماه بدون این‌که کارت‌هایشان شارژ شده باشد، با رقم لیتری 1000 تومان پرداخت می‌کنند و این رقم را فعلا مردم پذیرفته‌اند.»

رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت عنوان کرد: «دولت گفته است که روزهای آینده اعلام می‌کنیم قیمت بنزین چه خواهد بود که احتمال دارد قیمت بنزین 1100، 1200 یا 1300 تومان شود.»

حاج‌محمدرضا با بیان این‌که رقم 900 تومان هم برای بنزین تک‌نرخی مطرح است، متذکر شد: «البته احتمال تصویب این رقم خیلی ضعیف است.»

وی با بیان این‌که انواع فرآورده‌های نفتی نیز رقمی بالاتر خواهند داشت، خاطرنشان کرد: «خواسته ما از ابتدای برنامه‌ریزی این بود که قیمت بنزین یکسان و به یک میزان اعلام شود، اما در زمان آقای احمدی‌نژاد این موضوع را نپذیرفتند و در مراحل مختلف شاهد بنزین چند نرخی در بازار بودیم.»

فارس نيز نوشت: با وجود ورود به خرداد ماه سهمیه جدید در کارتهای سوخت شارژ نشد و پیگیری‌های رسانه‌ها شائبه تک نرخی شدن بنزین را برای خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها تقویت کرد.

اگرچه این کار دولت موجب شد تا رسانه ها سناریوهای مختلفی را بررسی کنند اما وزیر نفت شب گذشته در حاشیه جامعه انجمن مهندسی در جمع خبرنگاران اعلام کرد وضعیت قیمت و سهمیه بنزین تا 3 روز آینده تعیین تکلیف می شود.

از سوی دیگر مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت نیز در جمع خبرنگاران آبادانی گفته بود احتمال اینکه سهمیه بنزین خودروها دیگر واریز نشود زیاد است.

در ادامه این موضعگیری‌ها پیگیری‌ها حاکی است که دولت به احتمال بسیار قوی دیگر تصمیم به واریز سهمیه بنزین خودروهای سواری شخصی و موتور سیکلت‌ها ندارد و احتمال تک نرخی شدن بنزین در روزهای آتی قوت گرفته و بنزین از این پس با نرخ 1000 تومان در هر لیتر عرضه خواهد شد.

این تصمیم دولت در حالی اخذ شده است که با آغاز نظام سهمیه بندی بنزین به گفته آمار و اطلاعاتی که در اختیار مجموعه وزارت نفت قرار دارد شاهد کاهش مصرف بنزین در کشور بودیم و اگر نظام سهمیه بندی اجرا نمی شد امروز مصرف بنزین کشور به بیش از 100 میلیون لیتر در روز می رسید.

این اقدام دولت در راستای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفته و برای دولت 4000میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌کند.

کد خبر 296075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha