دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

محمد باریکانی: پرونده الواح هخامنشی در دیوان عالی عدالت آمریکا تا پایان سال بسته می‌شود.

الواح هخامنشی

احتمال دارد كه ديوان عدالت آمريكا به‌دليل آنكه صلاحيت رسيدگي به پرونده الواح هخامنشي را ندارد، بار ديگر اين پرونده را به همان دادگاهي بفرستد كه حكم نهايي الواح هخامنشي را به نفع ايران صادر كرد.

اين خبر را كاميار عبدي، باستان‌شناس ايراني و استاد دانشگاه در آمريكا به همشهري اعلام كرده است.

به گفته او، رسيدگي به پرونده الواح هخامنشي ايران در حوزه كاري ديوان عالي عدالت آمريكا نيست و بنابراين، اين پرونده بار ديگر به دادگاهي بازمي‌گردد كه حكم قبلي را به نفع ايران صادر كرد و آن دادگاه نيز همان حكم قبلي خود را تنفيذ مي‌كند.

براساس توافقنامه شيكاگو در سال1314 ايران موظف نيست در برابر گرفتن الواح هخامنشي امتياز ويژه‌اي به مؤسسه شرق‌شناسي و دانشگاه شيكاگو بدهد و اين مؤسسه موظف به مرتب‌كردن، بسته‌بندي و خوانش الواح هخامنشي و بازگرداندن آنها به ايران است.

الواح هخامنشي در شيكاگو نيز خبرساز شده است. جداي از شكايت بي‌ربط خانواده برخي قربانيان يك انفجار در سرزمين‌هاي اشغالي براي به حراج گذاشتن الواح هخامنشي ايران به‌منظور پرداخت غرامت در ماجرايي كه ارتباطي با ايران نداشت، موضوع بازنشستگي تحويل‌گيرنده اين الواح نيز مطرح شده و گروه شيكاگو مي‌خواهد هرچه سريع‌تر اين الواح به ايران تحويل شود.

متيو استلپر، استاد دانشگاه شيكاگو و تنها عيلام‌شناس مؤسسه شرق‌شناسي شيكاگو كه توان خواندن خطوط عيلامي را دارد و نزديك به 6هزار گل‌نبشته از الواح هخامنشي را در مدت 30سال خوانده است 2سال است كه بازنشسته شده و از آنجا كه الواح هخامنشي تحويل اوست اعلام كرده كه مي‌خواهد هرچه سريع‌تر اين الواح به ايران تحويل شوند تا او به وضعيت پدر ناتوان و برادر بيمار خود رسيدگي كند. آنطور كه كاميار عبدي، به همشهري گفته است، وي ديگر توان خوانش الواح هخامنشي را ندارد و علاقه دارد تا ادامه اين كار به افراد جوان و شاگردانش كه توان خواندن خطوط عيلامي را دارند، سپرده شود. به گفته كاميار عبدي، مسئولان مؤسسه شرق‌شناسي و دانشگاه شيكاگو اعلام كرده‌اند كه حاضرند هزينه قفسه‌بندي و نگهداري الواح هخامنشي در ايران را نيز با همكاري انجمن علمي اروپا بپردازند. او پروسه دادرسي مجدد الواح هخامنشي در ديوان عالي عدالت در آمريكا را تا پايان سال اعلام كرده و مي‌گويد: اينكه گفته شود مشخص نيست ديوان عالي عدالت آمريكا تا چه زمان رأي خود را اعلام مي‌كند، درست نيست و تا يك‌سال آينده به‌احتمال زياد همان حكم دادگاه قبلي به نفع ايران استيناف مي‌شود.

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور اما همين ديروز به خبرگزاري مهر گفت كه سازمان ميراث فرهنگي تصميم دارد آثار تاريخي را به هيچ كشوري امانت ندهد. به گفته طالبيان، در سال‌هاي گذشته آثار تاريخي براي انجام آزمايش‌هاي مختلف، اسكن و براي تحقيق به خارج از كشور فرستاده مي‌شد اما اكنون بسياري از اين كارها در ايران قابل انجام است و مي‌توان تصوير اشيا را به خارج از كشور ارسال كرد تا پژوهشگران روي آن تحقيق و نتيجه را به ايران اعلام كنند. طالبيان تأكيد كرده است كه ديگر نيازي نيست هيچ شيء تاريخي براي انجام مطالعات از ايران خارج شود. او همچنين درخصوص بازپس‌گيري اشيايي كه براي مطالعه به خارج از ايران رفته و هنوز به كشور بازنگشته‌اند، گفت: هنوز تعدادي از الواح گلي در آمريكا مانده است. معاون ميراث فرهنگي كشور گفت: هيچ شيء تاريخي ديگري براي مطالعه به كشورهاي ديگر فرستاده نشده، البته شايد هم فرستاده شده ولي ما هنوز خبر نداريم.

روزنامه همشهري پيش‌تر و همزمان با بازگشت 108شيء تاريخي متعلق به چغاميش به كشور در گزارشي از انتظارها براي بازگرداندن الواح هخامنشي به امانت داده شده به مؤسسه شرق‌شناسي شيكاگو سخن گفته بود.

معاون ميراث فرهنگي و يك متخصص زبان‌هاي باستاني نيز در آن گزارش احتمال داده بودند كه رأي ديوان عالي عدالت آمريكا تا پايان سال به نفع ايران صادر شود. اكنون معاون ميراث فرهنگي كشور به خبرگزاري مهر گفته است كه از اين پس هيچ اثر تاريخي متعلق به ايران به كشورهاي ديگر امانت داده نمي‌شود.

کد خبر 293407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha