دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیچکس نمی‌داند در ابتدا چه عاملی باعث آغاز سوختن رگه ذغالی شده که در زیر پوسته خارجی کوه سوزان استرالیا قرار دارد، کوهی که به کوهستان وینگن نیز شهرت دارد و بیش از پنج هزار سال است که از آغاز سوختن آن می‌گذرد.

براساس گزارش ديسكاوري، آتش اين كوهستان پنج هزار و 500 سال است كه درحال سوختن است و قديمي‌ترين آتش سياره زمين محسوب مي‌شود.

مردمان در دوره‌هاي باستاني از حرارت دهانه سنگي اين كوه براي پختن غذا و ساخت ابزار استفاده مي‌كردند. زماني كه اين كوه در سال 1828 توسط يك مهاجر استراليايي كشف شد، ابتدا آن را يك آتشفشان تصور كردند.

کوهستان سوزان

امروزه اين كوهستاني دودي باستاني و مناظر عجيب اطرافش به يك جاذبه توريستي تبديل شده‌ كه عوارض زيست‌محيطي فراواني را نيز به دنبال داشته‌، زيرا بافت گياهي اين منطقه به‌كلي آسيب ديده و ردي از سنگ خشك و بي‌جان از خود به جا گذاشته‌است.

در سرتاسر سياره زمين نمونه مشابه چنين آتش‌هاي زيرزميني فراوانند و انواع مختلفي دارند: آتش‌هاي كم حرارت و بدون شعله كه آتش بدون شعله ناميده مي‌شود. اين آتش‌ها به واسطه رويداد‌هاي طبيعي از قبيل رعد و برق رخ مي‌دهند، اگرچه ممكن است انسان‌ها نيز موجب مشتعل شدن آن شده باشند. اين آتش‌ها همچنين مي‌توانند منبع انتشار گازهاي گلخانه‌اي باشند و سالانه ميلياردها تن دي اكسيد كربن را وارد اتمسفر زمين سازند.

کد خبر 285405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha