شهر اصفهان روز پنجشنبه میزبان روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور بود تا چهل و نهمین اجلاس مشورتی آنها این بار در نزدیکی زاینده‌رود برگزار شود. در این اجلاس که بررسی طرح اصلاح آیین‌نامه انتخابات و وظایف شورا‌های اسلامی شهر و روستا، بررسی طرح و لایحه اصلاحیه در راستای انتخاب شهردار از سوی مجلس و دولت در دستور کار قرار بود، اعضای حاضر بیشتر راجع به اهمیت تقویت شوراها و همچنین لزوم تحقق مدیریت یکپارچه صحبت کردند.

 لزوم تحقق مدیریت یکپارچه شهری با توجه به ظرفیت شوراها

 البته تشكيل جلسات كميسيون‌هاي تخصصي با موضوع‌ بررسي طرح نظام درآمد پايدار شهرداري‌ها نيز در قالب همين اجلاس صورت گرفت.

به همين‌خاطر مهدي چمران در بخشي از اين اجلاس به موضوع درآمدهاي پايدار شهري پرداخت و گفت كه در اين خصوص در حق مديريت شهري بي‌انصافي شده است. رئيس شوراي شهر تهران در ادامه عنوان كرد كه اكنون 117هزار شورا در سراسر كشور مشغول فعاليت هستند كه باعث شده علاوه بر برداشته شدن بار سنگيني از دوش دولت، ظرفيت و پتانسيل عظيمي براي انجام امور و خدمات محلي در كشور فراهم شود. وي افزود: «در حال حاضر بسياري از شهر‌ها داراي برنامه و چشم‌انداز 5 ساله، ۲۰ ساله و چشم‌انداز استراتژيك هستند، اين در حالي است كه تدوين برنامه‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت قبل از تشكيل شوراها وجود نداشته است. براساس قانون، كار در شوراها شغل محسوب نمي‌شود ولي خوشحال هستيم كه آدم‌هاي بدون شغلي هستيم كه بيش از هر شاغلي، شاغل هستيم. اين در حالي است كه در حال حاضر بسياري از اعضاي شوراهاي روستاها خالصانه بدون دريافت يك ريال حق جلسه و برخورداري از امكانات در راستاي توسعه و آباداني روستاي خود تلاش مي‌كنند. »

چمران در بخشي ديگر از صحبت‌هاي خود با اشاره به تدوين بودجه ۹۴ كشور گفت كه در بودجه ۹۴ گشايش خوبي براي شوراها نيست. به‌نظر وي اين در حالي است كه اگر به مسائل شهري رسيدگي شود بسياري از هزينه‌هاي دولت كاهش مي‌يابد. وي همچنين از برگزاري كنفرانسي دو روزه در تهران سخن به ميان آورد و ادامه داد: «اين كنفرانس يا در واقع كميسيون تلفيق طي 2 روز در تهران برگزار شد و كارشناسان بودجه و حقوقي شوراهاي كشور مباحث خود را مطرح كردند.» رئيس شوراي‌عالي استان‌ها اعلام كرد كه نتايج اين نشست به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي‌شود.

مجلس از شوراها حمايت مي‌كند

در چهل و نهمين اجلاس مشورتي روساي شوراهاي كلانشهرها و مراكز استان‌ها، نماينده مردم اصفهان نيز حضور داشت كه راجع به لايحه انتخاب شهردار از سوي مردم صحبت كرد. حجت‌الاسلام احمد سالك گفت: «اين لايحه زماني كه به مجلس تقديم شود مجلس از شوراها حمايت خواهد كرد. »

به گفته وي مديريت محلي بر عهده شوراهاست و زيرساخت‌هاي اقتصادي صنعت و غيره، فرهنگ ديني است كه شوراها مي‌توانند طرح فرهنگ ديني را در اختيار مجلس قرار دهند و از اين نظر به مجلس در اين زمينه كمك كنند.

مديريت واحد شهري تحقق نيافته

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان هم در اين اجلاس در رابطه با اهميت تحقق مديريت يكپارچه شهري سخن گفت. وي اظهار كرد: «از ابتداي تشكيل شوراها يك هدف را دنبال مي‌كرديم و آن تحقق مديريت واحد شهري است اما بعد از ۲۵ سال ذره‌اي از آن تحقق نيافته است.» وي با اشاره به اينكه رشد و توسعه مناطق محقق نخواهد شد مگر با تحقق مديريت واحد شهري ادامه داد: «لازم است براي بهبود شرايط بستر واگذاري ۲۷وظيفه فراهم شود. » به اعتقاد وي شوراها رسالتي بالاتر از توسعه و عمران شهرها دارند و رسالت آنها تثيبت نهاد مردمي و ارتقاي كارايي اين نهاد است اما بعضي از اخبار باعث مي‌شود جايگاه شوراها تضعيف شود.

اينطور كه زرگرپور گفته آلودگي هواي اصفهان بيشتر از تهران است به‌طوري كه در سال گذشته تهران ۲۰روز هواي پاك داشت اما اصفهان يك روز هم هواي پاك نداشت. به گفته وي استان اصفهان با آلودگي‌هاي آب، هوا و خاك روبه‌روست و سالانه ۴ هزار ميليارد تومان ماليات از استان اصفهان به خزانه دولت واريز مي‌شود كه تنها ۵۰۰ ميليارد تومان آن به اصفهان بر مي‌گردد؛ به همين‌خاطر اصفهان از اين نظر در جايگاه سي‌ام استان‌هاي كشور است.

مشكل ابطال مصوبات شوراها

شهردار اصفهان نيز در رابطه با اينكه هنوز در لايه‌هاي مختلف كشور و به‌ويژه دولت و مجلس، شوراها به رسميت شناخته نمي‌شوند صحبت كرد. مرتضي سقاييان ‌نژاد به اين نكته اشاره كرد كه الان هر هفته يكي از مصوبات شوراها به ديوان عدالت اداري رفته و ابطال شده و به رأي عمومي تبديل مي‌شود و دست شوراها را مي‌بندد. وي به همين دليل از شوراي‌عالي استان‌ها خواست تا در اين رابطه ورود كرده و هماهنگي ايجاد كند.

سقاييان‌نژاد سهم شهرداري‌ها در خريد اتوبوس‌هاي حمل‌ونقل شهري را 17/5درصد عنوان كرد و ادامه داد: «اين در حالي است كه امروز ۱۰۰درصد هزينه‌هاي خريد اين اتوبوس‌ها توسط شهرداري‌ها پرداخت مي‌شود و ۶سال است كه دولت نسبت به پرداخت سهم خود در خريد اتوبوس اقدام نكرده است.» وي همچنين گفت كه اكنون سهم نظام مهندسي نسبت به شهرداري در دريافت عوارض و بيمه بيشتر است و اين امر باعث شده كه انگيزه‌اي براي سرمايه‌گذاري در شهرداري نباشد.گفتني است در اجلاس روز پنجشنبه اصفهان مرتضي طلايي نائب رئيس شوراي شهر تهران نيز حضور داشت.

تهيه طرح احياي حوضه آبريز زاينده‌رود

بحث در مورد وضعيت زاينده‌رود، مورد اشاره چند فرد ديگر حاضر در جلسه روز پنجشنبه بود. در اين ميان، استاندار اصفهان از تهيه طرح احياي حوضه آبريز زاينده رود خبر داد. زرگرپور رودخانه زاينده رود را به‌عنوان اصلي‌ترين، مهم‌ترين و تاريخي‌ترين رودخانه فلات مركزي معرفي و اضافه كرد: اين رودخانه به يك رودخانه فصلي تبديل شده كه تنها در مواقعي از سال داراي آب است. رضا اميني، رئيس شوراي شهر اصفهان هم اعلام كرد كه خشكي زاينده‌رود در سال‌هاي اخير سبب افسردگي مردم شده است.

 

کد خبر 281554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha