همزمان با افزایش قیمت دلار و سکه، قیمت هر سکه براساس بازار معاملات قرارداد‌های آتی در بورس کالا به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید، تحلیل هشدار برانگیز کارشناسان بر این محور استوار است که علت این موضوع پیش‌بینی افزایش قیمت دلار در آینده است.

بورس کالا

به گزارش همشهري، بازار قرارداد‌هاي آتي سكه طلا در بورس كالا در هفته گذشته با رشد مواجه شد. قرارداد‌هاي آتي سكه طلا، معاملاتي است كه براساس آن خريداران يك سكه طلا را به قيمت روز‌هاي آينده مي‌خرند، از اين جهت از معامله گران اين بازار به پيشگويان بزرگ ياد مي‌شود، چون خريداران اين قرارداد‌ها اتفاقات و رويدادهاي احتمالي آينده را در تحليل‌هاي خود براي سرمايه‌گذاري مدنظر قرار مي‌دهند. بر اين اساس در هفته گذشته ارزش معاملات 2قرارداد در معاملات آتي سكه در بورس كالا به مرز يك ميليون و 200هزار تومان نزديك شد و در عين‌حال حجم معاملات اين اوراق نيز با رشد زيادي مواجه شد.

درحال حاضر معاملات قراداد‌هاي آتي سكه در4سررسيد در بورس‌كالا انجام مي‌شود كه 2سررسيد مربوط به سال93و 2سررسيد مربوط به سال‌94 است كه از اين تعداد قيمت قراردادهاي آتي سكه در سررسيد ارديبهشت و تير94 هر دو با رشد مواجه شدند. افزايش قيمت در سررسيد‌هاي دور‌تر كه در عين حال پر ريسك‌ترين سررسيد هم هستند به‌معناي اين است كه سرمايه‌گذاران پيش‌بيني مي‌كنند قيمت سكه طلا در آن تاريخ بيشتر از رقمي است كه در حال حاضر پرداخت مي‌كنند.

همچنين بررسي معاملات قرارداد‌هاي آتي سكه بيانگر آن است كه حجم معاملات قرارداد‌هاي آتي تير‌ماه با رشد زيادي مواجه شده است. در آخرين روز از معاملات هفته گذشته در مجموع 5هزارو112قرارداد در اين سررسيد مورد مبادله قرار گرفت و در نهايت قيمت هر قرداد آتي سكه براي تحويل در تير‌ماه94 به يك ميليون و 185هزار تومان رسيد. هر قرداد آتي سكه براي تحويل در ارديبهشت هم به قيمت يك ميليون 119هزار تومان فروخته شد.

  • چرا قيمت سكه در حال افزايش است

اما چرا قيمت سكه هم در معاملات نقد و هم در قرارداد‌هاي آتي بورس كالا در حال افزايش است؟ در تحليل دلايل افزايش قيمت سكه 2برداشت وجود دارد، برداشت اول افزايش قيمت هر اونس طلا در بازار‌هاي جهاني و برداشت دوم افزايش قيمت دلار در بازار داخلي است كه كارشناسان عموما برداشت دوم را صحيح مي‌دانند به‌معناي اينكه قيمت سكه به آن دليل در حال افزايش است كه پيش‌بيني مي‌شود قيمت دلار در روز‌هاي آينده افزايش يابد. در چنين شرايطي مرتضي ايماني راد از تحليلگران قديمي اقتصاد كه مهرماه 89زماني كه قيمت دلار در بازار آزاد ايران 1000تومان بود از رشد شديد قيمت ارز در 2سال بعد از آن خبر داده بود، او هفته گذشته در تازه‌ترين پيش‌بيني‌اش از رشد قيمت دلار تا سطح 4هزار تومان خبرداد. وي از نخستين كساني بود كه از رشد قيمت دلار خبر داده بود بر اين اساس به‌نظر مي‌رسد بايد هشدار‌هاي او را جدي تلقي كرد.

كارشناسان بر اين باورند با توجه به كاهش قيمت نفت و كاهش صادرات ايران كه عموما مبتني بر صادرات نفت است ارزش ريال در برابر دلار كاهش خواهد يافت و اين عمده‌ترين دليل در كاهش نرخ برابري ارزش ريال در برابر دلار است به‌ويژه آنكه دولت نيز تحت‌تأثير چنين رخدادي با كسري 70هزار ميليارد توماني بودجه مواجه خواهد شد.

به زعم كارشناسان آنچه هم‌اكنون باعث افزايش قيمت سكه طلا درايران شده است نه پيش‌بيني از افزايش قيمت هر اونس طلا در بازار‌هاي جهاني است بلكه پيش‌بيني از افزايش قيمت دلار است. مؤسسات معتبر جهاني مانند، كيتكو، بلومبرگ و يا ماني مورنينگ كه عموما قيمت طلا رادر دنيا پيشي‌بيني مي‌كنند هيچ تحليلي از افزايش قيمت طلا در سال آينده ميلادي ندارند و متفق‌القولند قيمت هر اونس طلا در بازار‌هاي جهاني در سطوح فعلي باقي‌خواهد ماند.

در عين حال بلومبرگ در تازه‌ترين گزارش خود درباره افزايش قدرت دلار در بازار‌هاي جهاني از كاهش نرخ بيكاري در اقتصاد آمريكا خبر دادو در عين حال تأكيد كرد بازار كار آمريكا به يك ثبات رسيده و ميزان كساني كه متقاضي دريافت بيمه بيكاري در آمريكا بوده‌اند به پايين‌تر حد خود رسيده و ميزان استخدام افزايش يافته است.

براساس اين گزارش، اعضاي كميته سياستگذاري فدرال رزو پيش‌بيني كرده‌اند اقتصاد آمريكا به سطح اشتغال كامل رسيده ونرخ تورم بين يك تا 1.6درصد ثابت خواهد‌ماند به اين ترتيب اقتصاد آمريكا در بهترين وضعيت از سال 2007تاكنون قرار گرفته است و اين باعث شده نرخ برابري دلار در برابر ساير ارز‌هاي دنيا از سال 2009تاكنون به بهترين وضع برسد و به‌شدت تقويت شود. درچنين شرايطي كارشناسان داخلي نيز پيش‌بيني مي‌كنند افزايش قيمت سكه طلا تحت‌تأثير پيش‌بيني از افزايش قيمت دلار در حال وقوع است.

کد خبر 281507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha