مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۱
۰ نفر

شهردار تهران که به‌منظور شرکت در مجمع جهانی شهرداران آسیایی به شهر هایکوی چین سفر کرده بود پیش از ترک این شهر در جمع خبرنگاران حاضر شد و بر ایجاد صندوقی مشترک به‌منظور توسعه شهرهای آسیایی تأکید کرد.

UCLG

از نظر محمدباقر قاليباف اين صندوق مي‌تواند كمك خوبي به شهرهايي باشد كه از امكان و ظرفيت كمتري براي توسعه برخوردار هستند. وي با اشاره به اينكه در قرن 21شهرها مبناي توسعه خواهند بود، گفت: ما در حوزه ارتباطات بين‌المللي اولويت خود را بر همكاري و همراهي با قاره آسيا گذاشته‌ايم چرا كه قاره آسيا در قرن بيست و يكم از بعد سياسي، اقتصادي و فرهنگي حرف اول را خواهد زد.

از نظر شهردار تهران با وجود اينكه در قاره آسيا با تنوع فرهنگي بسيار روبه‌رو هستيم اما اين فرهنگ‌ها بسيار اصيل و به هم نزديك هستند، بنابراين وي تأكيد كرد كه براي توسعه شهرها بهتر است پيش از آنكه در مجامع جهاني با هم همكاري كنيم، در شهرهاي آسيايي با يكديگر ارتباط بهتري داشته باشيم. قاليباف گفت:

بدون شك اين نشست‌ها باعث افزايش تعاملات دوجانبه، چند جانبه و ايجاد پيوندهايي در مسير اقتصادي و فرهنگي خواهد شد و به تبع آن در حوزه ديپلماسي عمومي نيز بسيار مؤثر است چرا كه شهرها در اين مجامع از تجربيات يكديگر استفاده مي‌كنند. قاليباف در پاسخ به سؤالي درباره ميزان تحقق اهداف مدنظر مجمع شهرداران آسيايي در اين سفر گفت: بدون شك براي تحقق اهداف نهادهاي فراملي و قاره‌اي نياز به گذشت زمان است اما اين مجمع در 3 دوره گذشته كاملا مؤثر بوده و ساير شهرها را به‌خود جلب كرده است به‌نحوي كه شهرهاي مهمي تا‌كنون توانسته‌اند در اين اجلاس مشاركت تأثيرگذاري داشته باشند.

  • همكاري بين شهري ايران وتركيه

شهردار تهران در اين سفر با شهرداران شهرهاي مختلف قاره آسيا ملاقات داشت كه ازجمله آنها ملاقات با فاطيما شاهين شهردار قازيانتپ بود. دراين ديدار قاليباف با اشاره به اهميت روابط بين‌شهري ميان شهرهاي مختلف ايران و تركيه گفت: اين همكاري‌هاي مشترك براي امنيت كشورهاي همسايه و همچنين براي امنيت ايران و تركيه اهميت دارد.
به گفته قاليباف، ايران و تركيه از جهت فرهنگي، دين، مرزهاي جغرافيايي، فعاليت‌هاي اقتصادي و سياسي بسيار به هم نزديكند. فاطيما شاهين، شهردار شهر قازيانتپ نيز از شهردار تهران بابت ايجاد مجمع شهرداران آسيايي تقدير كرد و گفت: لازمه صلح جهاني، وجود صلح منطقه‌اي است. وي ابراز اميدواري كرد كه همكاري ميان اين 2 شهر در آينده بيش از پيش گسترش پيدا كند چرا كه دنياي اسلام نيازمند وحدت شهرهاي اسلامي است.

  • تهران به‌عنوان مركز ارتباطات و ديپلماسي شهري متروپليس

بنابراين گزارش در حاشيه اجلاس جهاني شهرهاي‌ متحد، رايزني‌هايي بر سر فراهم شدن مقدمات تبديل تهران به مركز ارتباطات و ديپلماسي شهري مترو پليس صورت گرفت تا در آينده نزديك تهران بتواند نقش مؤثري در تعاملات جهاني ايفا كند. بر اين اساس طي رايزني‌هاي صورت‌گرفته با مسئولان متروپليس، پيشنهاد واگذاري كميته ارتباطات و ديپلماسي شهري به تهران از سوي مديران شهري پايتخت ارائه شد كه اين پيشنهاد با استقبال مسئولان مترو پليس مواجه و قرار شد طي ماه‌هاي آتي هماهنگي‌هاي بيشتري به‌منظور تبديل تهران به‌عنوان مركز ارتباطات و ديپلماسي شهري صورت گيرد.

  • آغاز فصل جديد همكاري ميان شهرهاي آسيايي

بنابراين گزارش در چهارمين مجمع شهرهاي آسيايي دبير كل مجمع شهرداران آسيايي نيز طي سخناني از اعتماد به شهرهاي آسيايي براي تعامل تأكيد كرد. به گفته محمد خدادادي، در 6 سال گذشته توانستيم مسير درستي براي شكل‌گيري مجمع شهرداران آسيايي طي كنيم كه اين مسير بعد از تهران، استانبول و بانكوك حالا به هايكوي چين كشيده شده است. خدادادي با تقدير از شهرداران تهران و استانبول و همچنين فرماندار بانكوك به‌منظور ميزباني 3 دوره گذشته مجمع شهرداران آسيايي، گفت: امروز فصل جديدي در مجمع عمومي بازمي‌شود و اميدوارم اين مرحله جديد نيز سكوي تازه‌اي براي رسيدن به اهداف مشترك و افزايش مشاركت و همكاري باشد.

  • ديپلماسي شهري، راهي براي رسيدن به صلح پايدار

نماينده رئيس UCLG هم كه از حاضران در مجمع عمومي شهرهاي آسيايي است با بيان اينكه شهرهاي آسيايي همانند شاخه‌هاي مختلفي از يك درخت واحد به‌شمار رفته و همه به‌دنبال ارتقاي استانداردهاي شهري هستند، گفت: ما در شهرهاي آسيايي مي‌خواهيم به سمت دمكراسي، شكوفايي اقتصادي، صلح و امنيت بيشتر حركت كنيم. قربان عزت پاكسوي تأكيد كرد: ما تلاش مي‌كنيم راه‌حل‌هاي فوري براي مشكلات خود پيدا كنيم و در اين زمينه مصمم هستيم تا از طريق مشاركت به اين هدف برسيم. به گفته نماينده رئيس UCLG شهرهاي آسيايي با شهرهاي بزرگ اروپايي و آمريكايي در حال رقابت هستند و از نظر استانداردهاي زندگي نيز چيزي از آنها كم ندارند، حتي در بسياري از جهات شهرهاي آسيايي از منظر زندگي مهم‌تر از ساير شهرها به شمار مي‌روند.

  • سرعت عبور شهرهاي آسيايي از دوران‌گذار اقتصادي

معاون شهردار گوانگجو هم طي سخناني در مراسم افتتاحيه مجمع، ابراز داشت: از دهه 1980شهرهاي آسيايي گام‌هاي مهمي در جهت توسعه برداشته‌اند و هر ساله شاهد هستيم كه شهرهاي اين قاره به سمت توسعه حركت مي‌كنند؛ همچنين اين شهرها تا‌كنون به نوآوري در پاسخ به اقتصاد دانش‌بنيان اولويت داده‌اند. چن لوگويي تأكيد كرد كه بايد دوران‌گذار اقتصادي خود را سرعت دهيم تا به سمت رشد و توسعه پايدار حركت كنيم.

  • زمينه‌اي براي توسعه روابط بين شهري

شهردار هايكو نيز به‌عنوان ميزبان چهارمين مجمع شهرداران آسيايي، گفت: ميزباني چهارمين دوره از اجلاس شهرداران آسيا فرصت خوشايندي براي هايكو به شمار مي‌رود تا دوستي خود با شهرهاي آسيايي و ديگر شهرهاي اطراف جهان را تقويت كند. ني‌چيانگ تأكيد كرد: اين نشست با شعار «اقتصادهاي نوآور، نقش شهرهاي آسيايي و دولت‌هاي محلي» برگزار مي‌شود و رويداد مهمي است تا بتوانيم ايده‌هاي خود را به اشتراك بگذاريم و زمينه را براي رشد و توسعه شهرهاي آسيايي فراهم كنيم.

  • تشكيل كمپين شهر سفيد درتهران

رئيس مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران همچنين طي سخناني در نشست كميسيون چالش‌هاي مشترك چهارمين دوره مجمع شهرداران آسيايي گفت: تهران امروز با يك برنامه‌ريزي شهري فرهنگ محور، درصدد آن است كه كمپين شهر سفيد را براي ايجاد فرهنگ كمك به همنوع و برنامه‌ريزي شهري ايجاد كند. وي اعلام آمادگي كرد كه دراين راه از تجربيات شهرهاي مختلف استفاده كند تا همه به يك شهر سفيد و دور از فقر و حاشيه نشيني دست‌پيدا كنند. گيل آبادي همچنين بر لزوم توجه به فرهنگ‌ها و گفت‌وگوي انديشه‌ها به‌عنوان مبناي ديپلماسي شهري تأكيد كرد.

  • تهران الگوي مطرح در خاورميانه

بنابراين گزارش در اين سفر شهرام گيل آبادي رئيس مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران نيز با دبير كل متروپليس ديدار و گفت‌وگو كرد. وي با تأكيد بر اينكه تهران در مناسبات مختلف اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و حتي ورزشي و هنري در خاورميانه به‌عنوان يك الگو مطرح شده است، گفت:

تهران با وجود قرار گرفتن در يك منطقه نيمه خشك، داراي سرانه 15.5متري فضاي سبز است. گيل آبادي دراين ديدار به دبير كل متروپليس از ركوردهاي زياد شهرتهران در حوزه‌هاي مختلف ازجمله حفر تونل گفت و افزود: شهرداري تهران در حوزه حذف حاشيه نشيني، عدالت اجتماعي، اقدامات فرهنگي و اجتماعي و سلامت شهروندي كارهاي بزرگي انجام داده كه ازجمله آن برنامه‌ريزي براي حل مشكل حاشيه‌نشيني و كاهش فاصله شمال و جنوب شهر ظرف 10سال گذشته است.

آلن لي ساكس، دبيركل متروپليس نيز طي سخناني در اين ديدار ضمن ابراز تمايل براي همكاري با تهران، تأكيد كرد: موضوعات زيادي در حوزه‌هاي محيط‌زيست، انرژي، مسكن، حمل‌ونقل، برنامه‌ريزي و سازمان‌هاي شهري وجود دارد كه امكان همكاري مشترك با تهران در اين موضوعات فراهم است.

کد خبر 279280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha