چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

اعتراض به حکم تبرئه پلیسی که تابستان گذشته یک جوان سیاهپوست را در شهر فرگوسن آمریکا کشت، هر روز شهرها و ایالت‌های بیشتری را در این کشور فرامی‌گیرد.

آمریکا - اعتراضات

اين اعتراض‌ها در داخل ايالت ميسوري كه شهر فرگوسن در آن واقع است، رو به خشونت بيشتري رفته، به‌طوري‌كه ديروز 2مأمور اف‌بي‌آي در اين منطقه هدف تيراندازي افراد ناشناس قرار گرفتند و مجروح شدند. پليس اين منطقه مي‌گويد كه تا‌كنون نزديك به 100نفر دستگير شده‌اند. اعتراض‌هاي شبانه با آتش‌زدن ساختمان‌ها و حمله به پليس ادامه مي‌يابد.

سي‌ان‌ان ديروز گزارش داد كه بيش از 100شهر آمريكا درايالت‌هاي مختلف از شرق تا غرب، اكنون به صحنه اعتراض عليه خشونت پليس آمريكا و تبعيض نژادي تبديل شده‌است. باوجود احترام ويژه آمريكايي‌ها به پرچم اين كشور، در 2 روز گذشته در فرگوسن پرچم آمريكا بارها به آتش كشيده شد. در همين حال ديروز در لندن گروهي براي همبستگي با سياهپوستان آمريكا مقابل سفارت آمريكا تجمع كردند.

با گسترده‌‌شدن اين اعتراض‌ها، كميسر حقوق بشر سازمان ملل در بيانيه‌اي نسبت به اعمال خشونت عليه سياهپوستان در اين تظاهرات‌ها ابراز نگراني كرد و از همه طرف‌ها خواست كه خويشتن‌داري كنند. سخنگوي بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل هم از جانب او نسبت به اين وقايع موضع‌گيري كرد. اين سخنگو در بيانيه‌اي كه آن را از طرف دبيركل سازمان ملل مي‌خواهند از معترضان آمريكايي خواست تا از خشونت بپرهيزند و از نيروهاي پليس در فرگوسن هم خواست تا از حقوق شهرونداني كه به‌صورت صلح آميز راهپيمايي مي‌كنند، دفاع كنند. استفان دوجاريك، سخنگوي بان كي مون گفت:

دبيركل از تمامي افراد در فرگوسن و سراسر آمريكا كه احساس مي‌كنند تصميم‌ هيأت منصفه دادگاهي در آمريكا در تبرئه دارن ويلسون، افسر قاتل مايكل براون، نوجوان سياهپوست درست نبوده، خواست تا از خشونت اجتناب كرده و به‌صورت صلح آميز دست به راهپيمايي بزنند. باراك اوباما دبيركل سازمان ملل هم براي دومين بار در 3روز گذشته درباره اين موضوع اظهارنظر كرد و گفت كه نمي‌تواند با معترضاني كه دست به خشونت مي‌زنند ابراز همدردي كند.

اما از سوي ديگر خانواده مايكل براون سه‌شنبه‌شب در يك كنفرانس مطبوعاتي، حكم هيأت منصفه دادگاه در تبرئه پليس قاتل را غيرعادلانه و غيرقانوني خواندند و خواستار رسيدگي مجدد قضايي اين پرونده شدند. خانواده اين جوان سياهپوست در بيانيه‌اي كه خطاب به مردم آمريكا خواندند از معترضان خواستند به جاي سرو صداكردن و اعمال خشونت، كاري كنند كه رفتارهاي تبعيض‌نژادي درآمريكا به‌صورت ريشه‌اي تصحيح شود.

با شدت‌گرفتن درگيري‌ها در فرگوسن بر تعداد نيروهاي امنيتي اين شهر هم افزوده مي‌شود. ديروز بخشي از گارد ملي آمريكا به نيروي امنيتي 2200نفري كه كار مقابله با اعتراض‌ها در اين شهر را به‌عهده دارند اضافه شد. فرگوسن شهري با 21هزار نفر جمعيت است كه بخش عمده آن را سياهپوستان تشكيل مي‌دهند.

  • پليس قاتل: پشيمان نيستم

اما درحالي‌كه اعتراض به حكم تبرئه مأمور پليسي كه مايكل براون را كشت هر روز بيشتر مي‌شود، اين مأمور پليس در مصاحبه‌اي گفت كه از كارش پشيمان نيست و چاره‌اي جز شليك نداشته‌است. دارن ويلسون در مصاحبه با شبكه اي‌بي‌سي آمريكا گفت كه از بيم جانش مجبور به شليك به سمت مايكل براون بوده‌است. او به سمت اين جوان 18ساله 12بار شليك كرده‌است. گزارش شاهدان و برخي فيلم‌ها نشان مي‌دهد كه اين جوان بعد از آنكه دستش را به نشانه تسليم بالا برده‌بود هدف تيراندازي قرار گرفت و كشته شد.

کد خبر 279264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha