همشهری‌آنلاین: جشن پانزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی در قالب "جشنواره موسیقی تهران" از ۱۲ تا ۱۸ شهریور ماه با حضور گروه‌های مختلف در عمارت تاریخی مسعودیه تهران برگزار می‌شود.

جشن موسیقی تهران

به گزارش سایت خانه موسیقی، نشست خبری جشن خانه موسیقی و "جشنواره موسیقی تهران" صبح چهارشنبه ،29 مرداد با حضور حمیدرضا نوربخش(مدیرعامل خانه و دبیر جشن)، علیرضا قربانی، همایون شجریان، تهمورس پورناظری و سهراب پورناظری (از اعضای شورای مشورتی خانه) در ساختمان فاطمی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمیدرضا نوربخش، دبیر جشن گفت: در سال گذشته مقارن با برگزاری جشن خانه موسیقی این وعده را داده بودم که جشن خانه موسیقی در قالب فستیوال موسیقی تهران به کار خود ادامه خواهد داد. حضور هنرمندانی چون علیرضا قربانی، همایون شجریان ،تهمورس و سهراب پورناظری که قریب به یکسال است به شورای مشورتی و اجرایی خانه موسیقی پیوسته اند، تاثیر زیادی در کیفیت برگزاری فستیوال موسیقی تهران داشت.

وی افزود: انگیزه تشکیل این شورا پیگیری بخشی از مطالبات اهالی موسیقی نظیر بحث کپی رایت بود و این در دستور کار این شورا قرار گرفت و اقدامات خوبی هم صورت گرفته است. در حال حاضر تمام مدل‌های کپی رایت که در دنیا اتفاق می‌افتد جمع‌آوری و ترجمه شده است و بعد از نهایی‌شدن وارد فاز اجرایی می‌شود و در تعامل با نهاد‌های مختلف است که باید حقوق مولف رعایت شود و در غیر این صورت باید از مراجع قضایی پیگیری کنیم.

وی افزود:قرار است مقارن با جشن کمپینی به صورت گسترده برای کپی رایت با عنوان "من از موسیقی حمایت می‌کنم" راه‌اندازی شود. در حال حاضر در تعامل با رسانه‌ها و سایت‌های مختلف هم هستیم تا در این زمینه اتفاق خوبی صورت بگیرد و در جامعه همه احساس کنند چه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و این رعایت‌نکردن حقوق مولف است که لطمه‌هایی را به موسیقی می‌زند.

یکی دیگر از کارهایی که در دستور کار همین شورا بود، برگزاری همین "جشنواره موسیقی تهران" است. "فستیوال موسیقی تهران" از 12 تا 18 شهریور ماه در عمارت مسعودیه تهران برگزار می‌شود. که 6 شب این فستیوال به اجرای کنسرت اختصاص دارد و شب اختتامیه مراسم جشن خانه موسیقی با برنامه‌های ویژه این شب خواهد بود.

نوربخش درباره بخش رقابتی دوسالانه بهترین کتاب موسیقی گفت: در بخش رقابتی و دوسالانه کتاب حدود 100 جلد بخش کتاب آموزشی، 50 جلد در بخش پژوهشی و 20 جلد کتاب در بخش ترجمه به دبیرخانه جشن خانه موسیقی رسیده است که در حال بررسی توسط هیئت داوران است و برگزیدگان این بخش‌ها در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند.

دبیر جشن خانه موسیقی در باره زمان برگزاری کنسرت‌های "جشنواره موسیقی تهران" گفت: چهارشنبه 12 شهریور ماه گروه هم‌آوایان به سرپرستی استاد حسین علیزاده و خوانندگی محمد معتمدی، پنجشنبه 13 شهریور ماه گروه موسیقی کامکارها ، جمعه 14 شهریور گروه پالت، شنبه 15 شهریور گروه شمس به سرپرستی کیخسرو پورناظری، یکشنبه 16 شهریور برادران پورناظری به خوانندگی همایون شجریان و دوشنبه 17 شهریور گروه اشتیاق به خوانندگی علیرضا قربانی برنامه های خود را در فضای باز عمارت مسعودیه که از بناهای تاریخی عهد قاجار اجرا خواهند کرد.

نوربخش در ادامه به نحوه گزینش گروه‌هایی که قرار است در فستیوال موسیقی تهران به اجرای برنامه بپردازند اشاره کرد و گفت: در اولین دوره جشنواره موسیقی تهران تلاش کردیم تا گروه‌هایی را دعوت کنیم که به لحاظ مخاطب از موفقیت‌های خوبی برخوردار بودند البته ما از خیلی از دوستان موسیقی سنتی و پاپ برای شرکت در جشنواره دعوت کردیم، اما خودشان یا تمایلی برای شرکت نداشتند و یا از آمادگی لازم برای حضور در این ویژه برنامه‌ها برخوردار نبودند و یا به علت تداخل از نظر تاریخ نتوانستند حضور پیدا کنند.

نوربخش درباره قیمت بلیت‌های "جشنواره موسیقی تهران" و همچنین نحوه تهیه بلیت‌ها گفت: یکی از دغدغه‌های مهم‌مان این بود که بتوانیم به سهم خود شرایط ارزان‌تری را برای مخاطبان فراهم کنیم. به همین خاطر در برنامه‌های اجرا شده ما قیمت بلیت بر خلاف کنسرت‌های دیگر از 30 تا 80 هزار تومان خواهد بود و از 29 مردادماه بخش فروش بلیت روی سایت خانه موسیقی با نشانیiranhmusic.ir فعال خواهد شد.


در این نشست همچنین علیرضا قربانی، خواننده و عضو شورای مشورتی خانه موسیقی گفت: حضورمن و سایر دوستانم در شورای مشورتی خانه موسیقی از همان ابتدا ایجاد صمیمیت و همدلی با اعضای خانه موسیقی و حتی هنرمندان غیرعضو این نهاد موسیقایی بود. ما دلمان می‌خواست که در قالب یک شورای مشورتی در کنار سایر هنرمندان برگزیده موسیقی کشور تعامل بیشتری با خانه موسیقی داشته باشیم تا شاید کسانی که تمایلی به حضور در خانه موسیقی ندارند بتوانند از این طریق وارد کار شوند و به ما کمک کنند.

قربانی افزود: اعتقاد دارم خیلی از هنرمندان و مردم در جریان فعالیت‌های خانه موسیقی نیستند. لازم است که خانه موسیقی جایگاه بهتری را پیدا کند و این جایگاه ارتقاء یافته را در جایگاه‌های دولتی نیز جای دهند که به نظر من برگزاری فستیوال موسیقی تهران که پیشنهادی از سوی شورای مشورتی بود می‌تواند کمک قابل توجهی در بهبود فرآیند این فضایی باشد که به آن اشاره کردیم.

همایون شجریان، خواننده و عضو دیگر شورای مشورتی خانه نیز گفت: تشکیل شورای مشورتی خانه موسیقی بدون تردید یکی از انگیزه‌های خوب اعضای خانه موسیقی برای حضور قدرتمندتر در فعالیت‌های صنفی اهالی موسیقی خواهد بود و من امیدوارم بتوانم به سهم خود در جهت رسیدن به این اهداف کوشا باشم.

این خواننده درباره اجرای خیابانی خود که در یکی از نشست‌ها وعده این کار را داده بود گفت: اجرای خیابانی یکی از آرزوهای من است که بتوانم در یک فضایی که تماشاگر بلیتی را خریداری نکند، کنسرتی را اجرا کند، اما همانطور که می‌دانید که این کنسرت نیازمند اختصاص دادن یک فضای بزرگ و مجوزهای خاص خود است که اگر این موارد امکان پذیر شود، من همچنان سر حرفم هستم و برای برگزاری کنسرت اعلام آمادگی می‌کنم.

سهراب پورناظری هم در ادامه نشست درباره حضور خود در شورای مشورتی خانه موسیقی گفت: وقتی دوستان به من توصیه کردند که در جمع اعضای محترم خانه موسیقی حضور داشته باشم و به سهم خود پیرامون انتقادهای وارد شده به حوزه موسیقی کارهایی را انجام دهم و بتوانم موانعی را از سر راه بردارم، وارد شورای مشورتی خانه موسیقی شدم و امیدوارم در کنار اعضای شورای عالی که از پیشکسوتان ما هستند فعالیت‌های موثری در خانه موسیقی انجام پذیرد.

وی افزود: بسیار خوشحالیم که بالاخره بعد از یکسال توانستیم خبر رسمی تشکیل شورای مشورتی خانه موسیقی را به اطلاع دوستداران موسیقی برسانیم و بگوییم که نسل فعالی وارد عرصه اجرایی شده و تمایل دارد در کنار امکانات خانه موسیقی و حمایت هواداران موسیقی ایرانی به سهم خود حضور موثری داشته باشد و به کمک خانه موسیقی بیاید.

تهمورس پورناظری آهنگساز و عضو شورای مشورتی خانه موسیقی گفت: به خانه موسیقی تبریک می‌گویم که بعد از مدت‌ها هنرمندانی که در موسیقی مخاطبانی دارند را در این شورا قرار داد و امیدوارم که به سهم خود بتوانیم کمک قابل توجهی به ارتقا فعالیت‌های نهاد صنفی خانه موسیقی و برگزاری هر چه بهتر فستیوال موسیقی تهران داشته باشیم.

کد خبر 269482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha