پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

پگاه شفتی: شرکت گوگل، دُردانه‌ی دنیای فناوری، مدت‌هاست که سرویسی به نام «نمای خیابان» یا «استریت ویو» (Street View)، بر روی سرویس‌های دیگرش مثل «نقشه‌های گوگل» یا «گوگل مپز» (Google Maps) و «زمین گوگل» یا «گوگل ارث» (Google Earth) نصب کرده است.

از این‌جا، آن‌جا را ببینید

سرویس نمای خیابان، ابتدا فقط چند عکس از خیابان‌های چند شهر محدود در آمریكا می‌گرفت، ولی بعدها گوگل این سرویس را گسترش داد و آن‌را همگانی کرد.

این عکس‌ها البته با سیستم نه چندان پیشرفته‌ای عکس‌برداری می‌شدند. یعنی تعدادی ماشین که روی سقفشان دوربین‌های مجهز داشتند راه می‌افتادند در خیابان تا عکس بگیرند. این عکس‌ها روی سرویس گوگل مپز و گوگل ارث نصب می‌شدند و کاربر می‌توانست با کلیک بر روی نقطه‌ای از این سرویس‌ها، عکس‌هایی دقیق و با کیفیت از منطقه‌ی جست‌وجویش ببیند. این عمل گوگل البته بی‌حاشیه نبود و در کشورهایی نظیر آلمان محکوم به نقض حریم خصوصی شهروندان شد. از دیگر حاشیه‌های این سرویس، عکس‌های خنده‌دار و پرماجرای گوگل از نقاط مختلف بود. عکس‌هایی که دست‌به‌دست می‌چرخید و عابران ساده و بی‌خبر از همه جا را یک‌شبه مشهور می‌کرد.

حالا اما این سرویس از پس همه‌ی انتقادها سربلند بیرون آمده و دست به یک کار مهم زده است.

ماشین‌های عکس‌بردار گوگل، دوست زمین شده‌اند و می‌توانند در مناطق شهری، هرجا گاز متان نشت می‌كند و بی‌سروصدا مشغول آلوده‌کردن محیط زیست است، عکس‌برداری کنند.

گاز متان كه یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو است، نوعی گاز گلخانه‌ای به‌شمار می‌رود. گازهای گلخانه‌ای از عوامل اصلی گرم شدن کره‌ی زمین هستند. این گاز می‌تواند از لوله‌های خیابانی و فاضلاب‌های شهری نشت کند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۴

پیدایش کن، مهارش کن!

یکی از مشکلات اصلی در مهار نشت گاز متان، بی‌رنگ و بی‌بو بودن آن است. در واقع باید مدت‌ها از نشت این گاز بگذرد تا متخصصان متوجه شوند و از ادامه‌ی نشت جلوگیری کنند. اما در این مدت متان کار خودش را کرده است. سیستم تازه‌ی گوگل استریت ویو، به‌طور خودکار نشت متان را به دستگاه‌های مربوط اطلاع می‌دهد و بلافاصله تیمی از متخصصان منطقه‌ای راهی می‌شوند تا جلوی نشت بیش‌تر را بگیرند.

افشای مشکلات زیرساختی

با عکس‌های سرویس نمای خیابان از نشت گاز متان در سطح یک شهرستان، معلوم شد که بسیاری از مشکلات نشت گاز متان به زیرساخت‌ها برمی‌گردد. این عکس‌ها نشان دادند لوله‌های قدیمی که از آهن و فلز ساخته‌ شده‌اند، دچار زنگ‌زدگی می‌شوند و همین آن‌ها را آسیب‌پذیر می‌كند. در عوض نرخ نشت در مناطقی که به سیستم پیشرفته‌تری مجهزند، بسیار پایین بود. چرا که در سیستم‌های مدرن، تمامی ‌لوله‌ها پلاستیکی و بسیار بادوامند و نشت بسیار کم‌تری را نشان دادند. یعنی فرکانس نشت در سیستم‌های مدرن ۲۰۰بار پایین‌تر از سیستم‌های قدیمی بود. این میزان تفاوت، ثابت کرد که سیستم‌های قدیمی می‌توانند چه هزینه‌ی گزافی بردوش کره‌ی زمین بگذارند.

از گذشته تا امروز

اما یکی دیگر از قابلیت‌های دوست‌داشتنی نمای خیابان (استریت ویو)، عکس‌هایی است که مشمول مرور زمان شده‌اند. این عکس‌ها گاه تلخ و گاه شیرین‌اند.

مثلاً گاه عکس‌هایی از یک منطقه‌ی زیبا با ساختمان‌های شیک و مدرن می‌بینیم، اما در واقعیت دیگر خبری از این شکوه و زیبایی نیست. چرا که این منطقه با بلایای طبیعی مثل سونامی، زلزله و رانش زمین یا بلایای انسانی مثل جنگ و تخریب طبیعت از بین رفته‌اند. مقایسه‌ی دو عکس در چنین منطقه‌ای بسیار تلخ است. هرچند که برعکس این نمونه هم وجود دارد. مثلاً یک فضای دفع زباله‌ی شهری که بعد از مدتی تبدیل به فضای سبز شده و دیگر در آن خبری از زباله نیست. این تلخی و شیرینی می‌تواند درباره‌ی تأثیر انسان بر طبیعت پیرامون، تلنگری به ما بزند.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۴

کد خبر 269148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha