همشهری آنلاین: فرودگاه بین‌المللی هلسینکی در فنلاند، برای اولین بار در جهان بزودی از سیستم ردیابی جدیدی استفاده خواهد کرد که بر جریان رفت و آمد مسافران در داخل فرودگاه و نیازهای احتمالی آنها نظارت می‌کند.

helsinki airport

همه گوشی های تلفن همراه که وارد شبکه وای فای فرودگاه می‌شوند، توسط سیستم ردیابی شناسایی و دنبال خواهند شد.

به گزارش يورنيوز، سازمان‌های دفاع از آزادی‌های مدنی با نگرانی از تجاوز به حریم خصوصی مسافران، از استفاده از این سیستم که از اوایل پاییز آماده خواهد شد انتقاد می‌کنند.

اما «هِیکی کوسکی» مدیر شرکت فیناویا که فرودگاه‌های فنلاند را اداره می‌کند می‌گوید: برای ما نکته مهم بهبود امکانات برای مشتریانمان است، که خاطره بهتری داشته باشند و لذت ببرند و همچنین رفت و آمد در داخل فرودگاه هم راحت تر باشد.

مسافران می توانند بر روی تلفن همراهشان اطلاعات مفیدی در مورد پروازها، شلوغی گیت ها یا پارکینگ فرودگاه بدست بیاورند و حتی تبلیغات فروشگاهها را داشته باشند.

یکی از مسافران گفت: «برای من جالب است و به نفع من است که بدانم چقدر زمان می بره تا به درهای اصلی، قبل از ورود به هواپیما برسم اما خواهان تبلیغات نیستم.»

در مورد انتقادهایی که متوجه این سیستم است، یک کارشناس فنلاندی از اهمیت توجه به داده های جمع آوری شده می گوید.

ویل اُکسانِن، پژوهشگران فن آوری های جدید در دانشگاه آلتو می گوید: «اگر در این سیستم کاربران شناسایی نشوند، مشکلات بسیار کمی بوجود می آید اما اگر هویت کاربران و یا هر کس دیگری که به سیستم فرودگاه متصل شده است، شناسایی شود، در اینصورت این سیستم تهدیدی برای حریم خصوصی افراد است.»

شرکت خصوصی که این سیستم را در فرودگاه هلسینکی اجرا می کند می گوید که احترام به حریم خصوصی مسافران برای این شرکت بسیار مهم است و کاربرانی که با سیستم ارتباط برقرار می کنند، «کاملا ناشناس» خواهند ماند.

کد خبر 267294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha