پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک بررسی جدید بین‌المللی نشان می‌دهد که میزان کلی مرگ و میر در افراد بزرگسال HIV مثبت که در استرالیا، اروپا و آمریکا زندگی می‌کنند از سال ۱۹۹۹ تا کنون ۲۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش هلث دی نیوز پژوهشگران می‌گویند مرگ و میر ناشی از علل مربوط به ایدز در میان بزرگسالان HIV مثبت در این بررسی بیش از یک سوم کاهش پیدا کرده بود. مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی- عروقی در میان این افراد حدود دو سوم کاهش یافته بود و مرگ ناشی از بیماری کبدی در آنها نصف شده بود.

کولت اسمیت، سرپرست این پژوهش و مدرس آمار زیستی در یونیورسیتی کالج لندن در این باره گفت: «تداوم کاهش میزان مرگ و میر در میان افراد HIV مثبت اطمینان‌بخش است.»

البته همه یافته‌های این تحقیق مثبت نبود. به گفته این پژوهشگران میزان مرگ‌های ناشی از سرطان در میان بزرگسالان HIV مثبت ثابت باقی مانده است.

داروهای ضدرتروویروسی ضدایدز باعث شده‌اند که عفونت با HIV به جایی که مانند قبل به مثابه حکم مرگ باشد، به صورت یک بیماری مزمن درآید. این امر به خصوص در مورد بیماران در کشورهای توسعه‌یافته که درمان‌های ضدایدز به راحتی در دسترس است، صدق می‌کند.

اسمیت در این باره گفت: «متاسفانه در حال حاضر علاجی برای HIV وجود ندارد، و به نظر می‌رسد که افراد دارای HIV احتمالا برای همه عمر باید داروهای ضدرتروویروسی را دریافت کنند.»

او یادآور شد که میزان‌های مرگ در میان افراد HIV مثبت تحت نظارت قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که داروهای ضدرتروویروسی در طول سال‌های طولانی درمان موثر و بی‌خطر باقی می‌مانند.

اسمیت گفت: «ما هنوز مطمئن نیستیم که آیا درمان با داروهای ضدرتروویروسی در طول دهه‌ها به عوارض جانبی غیرمنتظر منتهی خواهند شد یا نه. بنابراین ما باید به بررسی درباره علل مرگ افراد HIV مثبت را ادامه دهیم تا این عوارض جانبی بالقوه را به فوریت شناسایی کنیم.»

به گفتهاو همچنین احتمال دارد که افراد HIV مثبت در معرض خطر دچار شدن به بیماری‌های دیگری مانند بیماری کبدی، بیماری قلبی و سرطان باشند.

اسمیت گفت: «دلایل افزایش دچار شدن به این بیماری‌ها از جمله ممکن است عوارض جانبی داروهای ضدرتروویروسی و عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن باشد که در میان افراد HIV مثبت رایج‌تر است، یا اینکه خود عفونت HIV باعث افزایش خطر این بیماری‌ها شود.»

این گزارش ۱۷ ژوئیه در نسخه آنلاین و در ۱۹ ژوئیه در نسخه چاپی نشریه لنست منتشر شده است.

کد خبر 266794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha