همشهری‌آنلاین: چهل‌و‌ششمین شماره‌ی ماهنامه‌ی داستان همشهری با آثاری از رضا فیاضی، هوشنگ گلمکانی، ساسان مویدی، فریبا وفی، معصومه آباد، محمدحسن شهسواری، علی‌اکبر فلاحی، محمدرضا زمانی، کورت ونه‌گات جونیور، گونسالو سوارس، یوجین والتر، ارما بومبک، تیم اوبراین، اری دِلوکا و اتان کینین منتشر شد.

چهل‌و‌ششمین شماره‌ ماهنامه‌ داستان همشهری منتشر شد

بخش درباره زندگی این شماره با زمزمه دیوارها آغاز می‌شود. روایت معصومه آباد از چهل ماه اسارت در زندان‌های بغداد و موصل.

در روایت دوم با عنوان عمو یخی رضا فیاضی از خاطرات دوران کودکی‌اش در روزگار غیبت فریزرها و یخچال‌ها می‌گوید. مثل شیر نوشته‌ی هوشنگ گلمکانی روایتی است از ماجراهای پر فراز و نشیب مجتمعی مسکونی، چیزی شبیه به ماجرای فیلم اجاره‌نشین‌ها.

در ادامه دو روایت از تابستان نوشته‌ی یوجین والتر و اتان کینین را می‌خوانیم. اولی روایتی است از تابستان‌های قدیم آلاباما و دومی روایت تابستان‌های یک دانشجوی پزشکی است. آخرین مطلب این بخش، با تو حرف می‌زنم روایت اری دِلوکاست از گفت‌وگوی یک‌سویه‌ی خیالی‌ای با مادرش که با تصویری ساده از یک خیابان شروع می‌شود.

بخش داستان شماره‌ی تیرماه چهار داستان دارد. درخشش نحس نوشته‌ی فریبا وفی، حفره‌ی مشترک نوشته‌ی محمدرضا زمانی، روی رود رینی نوشته‌ی تیم اوبراین و خلاص شدن از شر کریسانته‌مو نوشته‌ی گونسالو سوارس.

روایت‌های داستانی این شماره به ازدواج اختصاص دارد. هفت شب و هفت روز گزیده‌ای است از داستان شمس و طغرا، نخستین رمان تاریخی فارسی که روایت عشق پر سوز و گداز و مجنون‌وار شمس و طغرا است. در تعقیب عرایض نامه‌هایی در مورد ازدواج به مجلس شورای ملی است. آخرین مطلب این بخش با عنوان صالحه بدخو بخشی از خاطرات ممتحن‌الدوله اولین مهندس معمار ایرانی در خصوص ازدواج در دوران نابه‌سامانی وضع مالی‌اش است.

آغازگر روایت‌های مستند این شماره روایتی تصویری است از اسارت و آزادگی به بهانه‌ی 26 مرداد سالروز بازگشت آزادگان به ایران با عکس‌هایی از ساسان مویدی. روایت دوم تجربه‌ای است از تماشای دسته‌جمعی بازی‌های ایران در جام جهانی 2014. روباز‌ هفت قاب از زندگی پشت وانت‌هاست با عکس‌هایی از آلخاندرو کارتاهنا در یکی از شلوغ‌ترین بزرگراه‌های شهر مونتری مکزیک.

بخش درباره‌ داستان این شماره سه مطلب دارد. تیم اوبراین در مطلبی با عنوان مهم نیست واقعی باشد درباره‌ی داستان‌های جنگی و چرایی نگارش آن‌ها می‌گوید. مطلب بعدی جنگ بهترین سوژه است برشی از نامه‌ی ارنست همینگ‌وی به اسکات فیتز جرالد در مورد جنگ است. آخرین مطلب این بخش خودتان را اندکی بهتر بشناسید قسمت دوم از سرفصل آموزشیِ دنباله‌داری با عنوان کارگاه رمان است، که محمدحسن شهسواری در آن تجربیات خود را از نوشتن رمان و تدریس آن در کارگاه‌های متعدد با مخاطبان علاقمند به نویسندگی در میان می‌گذارد.

در بخش پایان خوش علاوه بر داستان‌های دیدنیِ کامبیز درم‌بخش و مسابقه داستان یک‌خطی سه مطلب دنباله‌دار هستند که اولین قسمت‌شان در شماره‌ی تیرماه چاپ شده بودند. برادران کفچه قسمت دوم چهارپایه، نوشته‌ی امیرحسین هاشمی، شام چی داریم؟ از ارما بومبکِ طنزپرداز با ترجمه‌ی احسان لطفی و بیا پاپیون درست کنیم نامه‌های کورت ونه‌گات گزیده‌ای است از نامه‌های این نویسنده که بیش از شصت سال پیش نوشته شده‌اند و از دریچه‌ی نثر و نگاه طنازانه‌ی او، دوره‌ها و جنبه‌های مختلف زندگی‌اش را مرور می‌کنند.

شماره‌ی مرداد ماه‌نامه‌ی داستان همشهری در 246 صفحه و با قیمت 6000 تومان در تهران و شهرستان‌ها منتشر شده است.

کد خبر 266792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha