چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

علیرضا دبیر: می‌گویند هر آنچه خداوند به شما در قالب«نعمت» عطا می‌کند، «زکاتی» دارد.

دبیر

مثلا زكات علم، نشر آن است. زكات‌مال بخشش آن است و زكات سلامتي، كار براي خلق خدا. با اين اوصاف به‌نظر شما زكات شهرت چيست؟ زكات، به آنچه تعلق مي‌گيرد كه شما از طبيعت و به‌عبارت ديگر مراودات دنيوي حاصل مي‌كنيد. آنچه، بخشي از آن هم اگر محصول تلاش و زحمت خودتان باشد اما دست طبيعت در تأمين بخش ديگري از آن دخيل بوده و به همين دليل وظيفه داريد آن را در ساير مسيرها خرج كنيد. واژه‌هايي چون شهرت و محبوبيت نيز طبعا در اين دايره مي‌گنجند. هر چند، بخشي از اين شهرت حاصل ممارست و تلاش خود فرد باشد اما حتما مجموعه عوامل طبيعي و زماني در شكل‌گيري آن تأثير داشته‌اند.

شهرت و محبوبيتي كه ممكن است يك سياستمدار به واسطه قرار گرفتن در يك برهه خاص زماني، يك هنرمند به‌دليل متولد شدن در سرزميني هنردوست و يا يك ورزشكار به‌دست آورده باشد، همان سرمايه‌اي است كه به يقين بخشي از آن بايد در مسيري مشخص كه مي‌تواند به‌عنوان نمونه مسير انساندوستي باشد، هزينه شود.

آنچه امروز در خاورميانه رخ مي‌دهد، نمي‌تواند از چشم هيچ انسان صاحب وجداني دور بماند. كودكاني كه به جاي لذت بردن از نعمت زندگي، تحقير و مرگ را تجربه مي‌كنند. خانه‌هايي كه به جاي سكون و آرامش، آوار مي‌شوند و جان مي‌ستانند. مدرسه‌هايي كه به جاي صداي شادمانه، نواي غم از آنها به گوش مي‌رسد و بيمارستان‌هايي كه به جاي شفا و التيام، به مدفن و گورستان شبيه‌ترند. آنچه اين روزها در سرزمين‌هاي اشغالي رخ مي‌دهد به هزار و يك دليل محكوم است و فقط يكي از اين دلايل، شرافت انساني‌ست. اصلا مگر مي‌توان در برابر چنين فجايع عيني و واضحي سكوت كرد؟ مگر مي‌توان چشم بر مرگ كودكان بست و لب دوخت؟

آنچه از آن به نام زكات شهرت ياد كرديم؛ در تعاريف امروزين به نام«مسئوليت اجتماعي ستاره‌ها»، مشهور است. به اين مفهوم كه تمام چهره‌هاي سرشناس و صاحب نام و عنوان موظفند در كنار تمام امور عادي و روزمره‌شان به مسئوليتي كه در قبال جامعه دارند هم متعهد باشند. اين مسئوليت مي‌تواند در قبال رشد روزافزون اعتياد، به‌كار گرفتن كودكان، ‌بهره‌كشي از زنان، گرسنه ماندن فقرا، و از همه فجيع‌تر در قبال جنايت و نسل‌كشي نمود پيدا كند. در چنين شرايطي است كه به ميان آمدن چهره‌هاي سرشناس ضرورت پيدا مي‌كند. همانطور كه طي روزهاي گذشته چهره‌هاي محبوبي چون لوتهار ماتئوس و رودگوليت در گفت‌وگو با همشهري تماشاگر به صراحت در برابر فجايع غزه اعلام موضع كردند، به يقين ديگراني هم هستند كه بايد به وجدان خود رجوع كرده و در سطح وسعشان برابر اين تراژدي انساني بايستند.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران

 

کد خبر 266777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha