یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

حدود ۵۰ کیلومتری زابل، در استان سیستان و بلوچستان، شهری است که ایرانیان بیش از ۵۰۰۰ سال پیش، در آن زندگی می‌کردند. نام این شهر، گم شده و چون در آتش‌سوزی از بین رفته، به شهرسوخته معروف است.

 بز سیستان جهانی شد

آثار به دست آمده از این شهر، زیورآلات و سفالینه‌ها و ظروف سنگی و انواع پارچه و حصیر و قلاب و تور ماهی‌گیری و... نشانگر مشاغل متنوعی است که مردم شهر داشتند و البته صنعت پیشرفته‌شان. علاوه بر این، کشف چشم مصنوعی و شواهدی از جراحی مغز نشانه‌ی پیشرفت‌های پزشکی هم هست.

بر سفال‌های شهر سوخته نقش بز و ماهی زیاد دیده می‌شود، اما یکی از این سفالینه‌ها جامی است با نقش بز و درخت و حکایت دیگر دارد. تکرار بز در این جام حرکت دارد و به نظر می‌رسد به طرف درخت می‌پرد و برگ می‌خورد. این بز متحرک می‌تواند قدیمی‌ترین انیمیشن ساخته‌ی دست بشر باشد.

یکی دیگر از آثار کشف شده، تخت نردی است که شاید قدیمی‌ترین تخت‌نرد جهان باشد. صفحه‌ای مستطیل شکل با بیست خانه و ۶۰ مهره. روی تخته ماری ۲۰بار دور خود حلقه زده و دمش را در دهان گرفته است.

این شهر باستانی، در جنوب شرقی ایران، با همه‌ی شگفتی‌هایش اول تیر امسال به ثبت جهانی یونسکو درآمد و هفدهمین اثر ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو است.

کد خبر 266394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha