همشهری آنلاین: دانشمندان دو گونه جدید کرم استخوان‌خوار کشف کرده‌اند که در آب‌های مرموز احاطه‌کننده قاره قطب‌جنوب زندگی می‌کنند.

دو گونه کرم استخوان‌خوار در اعماق اقیانوس کشف شد

به گزارش ایسنا، کرم‌های Osedax از استخوان‌های نهنگ‌های مرده‌ای تغذیه می‌کنند که در بستر دریا زندگی می‌کنند و این کرم‌ها نقش بازیافت‌کننده مهمی را ایفا می‌کنند.

تیمی بین‌المللی از دانشمندان که بر روی استخوان نهنگ‌ها و کشتی‌های واژگون‌شده واقع در بستر اقیانوس جنوبی مطالعه می‌کردند، کرم‌های موسوم به Osedax antarcticus و Osedax deceptionensis را کشف کردند.

این کرم‌ها چند میلی‌متر طول دارند و هر یک دارای چهار دستگاه فرعی انگشت‌مانند متصل به تنه مرکزی هستند.

پیش از این، پنج گونه دیگر Osedax در اقیانوس قطب‌جنوب شناخته شده بودند.

تیم تحقیقاتی از غیبت نرم‌تنان چوب‌خوار موسوم به Xylophagainae که معمولا در چوب‌های غرق‌شده اعماق دریا یافت می‌شوند، شگفت‌زده شدند.

طی بازه زمانی یک ساله، این تیم قطعه‌ای از تجهیزات زیرآبی موسوم به «فرودگر عمق دریا» را بازیابی کرد که حامل محموله‌ای عجیب از استخوان‌های بزرگ نهنگ و تخته‌های چوب بود.

این استخوان‌ها توسط کرم‌های Osedax سرخرنگ مصرف شده بودند، اما تخته‌های چوبی دست‌نخورده بودند و هیچ اثری از کرم‌های چوب‌خوار نبود، به طوری که پس از 14 ماه در بستر دریا، از حجم چوب کم نشده بود.

عدم حضور ظاهری خورنده‌های چوب می‌تواند خبری مسرورکننده برای باستان‌شناسان دریایی باشد.

اقیانوس جنوبی مامن کشتی‌های واژگون‌شده فراوانی است که از آن میان می‌توان به سازه ساخته‌شده از بلوط و کاج Enduranc متعلق به بریتانیا اشاره کرد که در سال 1914 بر اثر برخورد با یخ در آب‌های سرد غرق شد.

کد خبر 227762
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز