سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون پژوهش و فناوری موسسه ملی اقیانوس شناسی از همکاری این موسسه با دو مرکز پژوهشی برای پیش بینی سونامی خبر داد و گفت: به منظور شناسایی نقاط پر خطر دریای خزر به لحاظ وجود جریان‌های شکافنده اقدام به شبیه سازی‌هایی شد که تا سال 92 نهایی می‌شود

دریای خزر

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمودرضا اکبرپور پیش از ظهر امروز، سه شنبه در نشست خبری با اشاره به اقدامات این موسسه در زمینه نصب دستگاه‌های هشدار مخاطرات دریایی، افزود: این تجهیزات در زیردریایی نصب می‌شود که به دلیل تحریم بودن و بالا بودن قیمت آن سعی شد تا این تجهیزات در داخل کشور تولید شود.

معاون پژوهش و فناوری موسسه ملی اقیانوس شناسی اظهار داشت: در این راستا با پژوهشگاه مهندسی زلزله و موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران مذاکراتی صورت گرفت تا داده‌های پایگاه‌های لرزه نگاری این مراکز تحقیقاتی در اختیار موسسه قرار گیرد.

وی به توانمندی‌های کشور در زمینه وقوع زلزله و وقوع سونامی اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر مدل سازی‌هایی برای وقوع سونامی و ارتفاع امواج انجام شده است و با استفاده از این مدل سازی‌ها می‌توانیم وقوع سونامی را پیش بینی کنیم.

اکبرپور همچنین به وجود جریان‌های شکافنده در دریای خزر اشاره کرد و ادامه داد: جریان‌های شکافنده از جمله عوامل مرگ و میر انسان‌ها در دریای خزر است. این جریان‌ها بر اثر شکست امواج و ایجاد جریان‌های عمود و موازی بر سواحل ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه جریان‌های عمود بر سواحل سبب ایجاد جریان‌هایی می‌شود که به سرعت آب از سمت ساحل به دریا می‌رود، خاطر نشان کرد: در این راستا با ایجاد سیستم‌هایی برای پیش بینی موج جریان‌های نزدیک سواحل را شبیه سازی کردیم و با استفاده از این مدل سازی‌ها درصدد شناسایی نقاط پر خطر به لحاظ وجود جریان‌های شکافنده هستیم.

معاون پژوهش و فناوری از نهایی شدن شناسایی نقاط پر خطر تا پایان سال 92 خبر داد و اضافه کرد: داده‌های این تحقیقات ما را قادر می‌سازد تا نقاط پر خطر را پیش بینی کنیم و به موقع هشدارهای لازم داده شود.

کد خبر 172452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز