چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: خطوط ساحلی ژاپن در پی وقوع زمین لرزه روز جمعه که شدت آن به تازگی 9 ریشتر اعلام شده به اندازه 4 متر به سمت شرق جابجا شده است

سونامی ژاپن

به گزارش خبرگزاری مهر، اطلاعات به دست آمده از شبکه زمین شناسی ژاپن که از کنترل وضعیت زمین با استفاده از هزار و 200 پایگاه GPS به دست می‌آید این میزان جابجایی را در خطوط ساحلی ژاپن اعلام کرده است.

راجر ماسون از محققان مرکز مطالعات زمین شناسی بریتانیا این میزان جابجایی را نتیجه وقوع چنین زمین لرزه عظیمی می‌داند.

احتمال می‌رود این زمین لرزه محور زمین را به اندازه 16.5 سانتیمتر تغییر داده و منجر به چرخش سریع‌تر سیاره زمین و کوتاه‌تر شدن روزها به اندازه 1.8 میلیونیوم ثانیه شده باشد. این در حالی است که در مطالعه‌ای دیگر که توسط موسسه ژئوفیزیک و آتشفشان شناسی ایتالیا انجام گرفته، میزان تغییر محور چرخش زمین 10 سانتیمتر اعلام شده است.

ژاپن در میان منطقه‌ای که به حلقه آتش شهرت دارد قرار گرفته است، خطی که وقوع زمین لرزه و فوران‌های آتشفشانی در آن رواج دارد. اکنون صفحه سنگی که در زیر کشور ژاپن بستر اقیانوس آرام را تشکیل داده با حرکت به سوی غرب و به سوی اروپا - آسیا جمع شده و ابعاد آن در هم فشرده شده است.

محققان می گویند این زمین لرزه با نزدیک شدن دو صفحه تکتونیکی پاسیفیک در شرق و صفحه ای دیگر در غرب به وجود آمده است. با نزدیک شدن صفحه پاسیفیک به سمت غرب، صفحه دیگر که امتداد آن به صفحه آمریکای شمالی ختم می‌شود را به سمت غرب و پایین کشانده است.

با وقوع زمین لرزه، لایه رویی به سمت بالا و شرق حرکت کرده و با حرکت دو صفحه در مسیر متضاد یکدیگر، فشار زیادی به وجود می‌آید که این فشار نیز منجر به جابجا شدن حجم زیادی از آب دریا و وقوع سونامی می‌شود.

به گفته محققان صفحه پاسیفیک در این رویداد در حدود 20 متر به سمت غرب حرکت کرده اما میزان حرکات صفحه‌ها درون گسل متفاوت خواهند بود. این به آن معنی نیست که کل کشور به اندازه 20 متر به سمت غرب کشیده شده است. اطلاعات به دست آمده از شبکه زمین شناسی ژاپن نشان می‌دهد خطوط ساحلی این کشور در حدود 4 متر جابجایی داشته‌اند.

محققان معتقدند این تغییر کوچک به اندازه‌ای تاثیرگذار است که منجر به تغییر یافتن تنظیمات GPS، نقشه‌ها، مسیرهای رانندگی و مرزهای زمینی شود.

در پی این زمین لرزه ژاپنی‌ها باید تمامی نقشه‌های کشور خود را از دریایی تا زمینی، تغییر دهند و در مورد مرزهای زمین‌های شخصی و تجاری نیز تجدید نظرهایی انجام دهند.

کد خبر 130605
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز