سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رادیواکتیو بیشتری در اثر انفجار راکتور سوم و آتش گرفتن راکتور چهارم در نیروگاهی در شمال‌شرقی ژاپن نشت کرد.

japon

دولت این کشور هشدار داده افراد نزدیک به محدوده نشت رادیو اکتیو و تشعشع‌ها در خانه بمانند.

از توکیو گزارش رسیده که سطح رادیواکتیو تا حدی بالاتر رفته اما مقامات گفته‌اند این افزایش بسیار کم است و کسی را در پایتخت ژاپن تهدید نمی‌کند.

نخست‌وزیر ، نائوتو کان، در یک بیانیه تلویزیون سراسری گفته است رادیواکتیو از 4راکتور نیروگاه هسته ای دای-ایچی فوکوشیما پخش شده‌است.این نیروگاه در جریان زلزله 9 ریشتری ژاپن در روز جمعه 20 اسفند به شدت آسیب‌دیده است.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، کان اعلام کرد:"به‌نظر می‌رسد سطح{تشعشع} خیلی بالاست و هنوز این خطر وجود دارد که رادیواکتیو بیشتری نشت کند.ما به شدت تلاش می کنیم از انفجارهای دیگر و نشت بیشر رادیواکتیو جلوگیری کنیم".

این بدترین بحران هسته‌ای در ژاپن بعد از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در جنگ‌جهانی دوم است.همچنین اولین حادثه خطرناک اتمی بعد از ماجرای نیروگاه چرنوبیل، اوکراین است که در سال 1986 منفجر شد.

کان نسبت به وجود خطر نشت بیشتر هشدار داده است و از افرادی که تا محدوده 30 کیلومتری مجتمع دای-ایچی فوکوشیما زندگی می‌کنند خواسته است در خانه بمانند.تاکنون حدود 70هزار نفر از محدوده 20کیلومتری تشعشع تخلیه شده اند . 140هزار نفر در منطقه هشدار تازه، هنوز هستند.


3راکتور در نیروگاه موردنظر بعد از زلزله روز جمعه در شرایط بحرانی بودند و توانایی‌شان را برای خنک‌کردن از دست داده و مقداری نشت رادیو اکتیو داشته‌اند.

به گفته یوکیو ادانو، رئیس دفتر کابینه، راکتور چهارم که کار نمی کرد روز سه‌شنبه، بعد از انفجار راکتور سوم، آتش گرفت و تشعشع بیشتری پخش شد.

آتش خاموش شد.با این‌که این راکتور کار نمی کرد اما گفته‌می‌شود منبع نشت رادیو اکتیو بیشتر و دلیل بالارفتن سطح تشعشع است .چون انتشار هیدروژن باعث بروز آتش‌سوزی شده است.

ادانو گفته است راکتوری که ساختمان مخصوص آن روز دوشنبه آتش گرفت در افزایش سطح رادیو اکتیو تاثیر چندانی نداشته است.سطح تشعشع در اطراف یکی از راکتورها 400هزار میکروسیورت باقی مانده که ای میزان چهار برابر سطح استاندارد است.


مقامات می‌گویند 50 کارگر برای ریختن آب داخل راکتورها و خنک‌کردن آنها هنوز در نیروگاه هستند .آنها می‌گویند 800 کارمند آنجا تخلیه شده‌اند.آتش سوزی و انفجارها سبب مجروح شدن 15 کارگر و افراد نظامی شده است و 190 نفر در معرض تشعشع قرار گرفته‌اند.

کد خبر 130509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز