محمد باریکانی: زیرساخت‌های گردشگری در ایران به اندازه‌ای ضعیف است که نه‌تنها رئیس سازمان میراث فرهنگی بارها بر آن تأکید کرده، بلکه حالا مدیر یک آژانس گردشگری وابسته به بنیاد مستضعفان نیز به ایسنا گفته است که هر هفته به یک گروه از گردشگران خارجی معترض به وضعیت هتل‌ها در کشور غرامت پرداخت می‌شود.

خدمات ضعیف هتل‌ها و درخواست غرامت گردشگران

افشين عزيزي عضو جامعه تورگردانان ايران نيز همچون متوليان سازمان ميراث فرهنگي بر مشكل شديد زيرساخت‌هاي گردشگري در كشور تأكيد كرده و گفته است تا اين مشكل حل نشود، نبايد اجازه ورود لجام‌گسيخته گردشگر خارجي را صادر كرد چون به اعتقاد او، آبروي مملكت مي‌رود.

اين مدير آژانس گردشگري وابسته به بنياد مستضعفان خبر داده كه 60درصد عكس‌هايي كه گردشگران و آژانس‌هاي خارجي به نشانه تذكر و اعتراض براي او ارسال كرده‌اند به بهداشت داخل اتاق‌ها، به‌ويژه سرويس‌هاي بهداشتي هتل‌ها مربوط است. عزيزي گفت: تقريبا هفته‌اي 200گروه گردشگر داريم كه دست‌كم يك گروه از آنها به وضعيت كيفيت و بهداشت خدمات اعتراض و درخواست غرامت مي‌كند و ما نيز حداقل هفته‌اي به يك گروه گردشگري غرامت مي‌پردازيم.

كمبود هتل‌هاي 5ستاره

جداي از هشدارهاي اين عضو جامعه تورگردانان ايران، رئيس سازمان ميراث فرهنگي نيز كه چندي پيش به شوراي شهر تهران رفته بود با اشاره به آمار گردشگري جهان اعلام كرد كه اگر ملاك تعداد جاذبه‌هاي گردشگري ايران در مقايسه با كشورهاي ديگر باشد، درآمد گردشگري ايران بايد سالانه ۱۲۰ ميليارد دلار شود. درحالي‌كه در سال 92در خوش‌بينانه‌ترين حالت از ورود گردشگران خارجي به كشور ۵ ميليارد دلار درآمد داشته‌ايم.

سلطاني فر تأكيد كرده بود كه در چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۴۰۴ پيش‌بيني شده كه ايران در بخش گردشگري ۲۰ ميليون گردشگر ورودي با درآمدي معادل ۲۵ تا ۳۰ ميليارد دلار داشته باشد.

مسعود سلطاني فر همچنين به اعضاي شوراي شهر گفته بود كه در ۴۵ روز نخست سال ۹۳ تعداد گردشگران اروپايي كه با تور به ايران سفر كردند نسبت به‌مدت مشابه سال ۹۲ حدود ۲۴۰ درصد رشد داشته و در حال حاضر نيز تمام هتل‌هاي بزرگ در شهرهاي تاريخي كشور تا ۸‌ماه آينده رزرو هستند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي نيز تأكيد كرده است كه يكي از مهم‌ترين مشكلات گردشگري كشور كمبود هتل‌هاي ۴ و ۵ ستاره است.او همچنين خبر داده بود كه در 4سال آينده سازمان ميراث فرهنگي و دولت قصد دارد خيز مناسبي در موضوع ايجاد هتل‌هاي 4يا 5ستاره در كشور بردارد.

سلطاني فر چند روز بعد در نشست با اعضاي فراكسيون گردشگري مجلس نيز از گام‌هاي سازمان ميراث فرهنگي در بخش تكميل زيرساخت‌هاي گردشگري خبر داده و گفته بود كه توجه به اصلاح قوانين و بودجه سازمان ميراث فرهنگي ضروري است.

سلطاني‌فر كمبود هتل ۴ و ۵ ستاره را از بزرگ‌ترين معضلات و مشكلات حوزه گردشگري خارجي دانسته بود و به اعضاي فراكسيون گردشگري مجلس گفت: توافق با هيأت امناي صندوق توسعه ملي براي اعطاي تسهيلات با نرخ ۱۶ درصد به سرمايه‌گذاران فعال حوزه گردشگري يكي از مهم‌ترين اقدامات در اين بخش است. سلطاني فر خبر داده بود كه با هيأت مديره ۳ بانك به‌عنوان عاملين پرداخت‌كننده تسهيلات توافق شده و اقدامات اوليه براي پيوستن ۲ بانك ديگر به ارائه تسهيلات براي سرمايه‌گذاري در ساخت هتل و زيرساخت‌هاي گردشگري صورت گرفته است.رئيس سازمان ميراث فرهنگي اما اولويت پرداخت تسهيلات را به هتل‌هاي نيمه كاره با ۵۰ درصد پيشرفت فيزيكي مرتبط دانسته است.

هتل‌هاي 5ستاره تنها در 3شهر كشور جا ندارند

اگرچه آژانس‌هاي گردشگري از كافي نبودن ظرفيت هتل‌ها خبر داده‌اند و حتي رئيس جامعه تورگردانان ايراني نيز بارها اعلام كرده كه گردشگري كشور در موضوع اقامت و هتل پاسخگوي حجم انبوه درخواست‌هاي سفر به ايران نيست اما رئيس جامعه هتلداران كشور در پاسخ به اين واكنش‌ها اعلام كرده بود كه همه هتل‌هاي كشور به جز هتل‌هاي 4و 5ستاره در شهرهاي شيراز، يزد و اصفهان تا سال آينده ظرفيت پذيرش گردشگر خارجي دارند.

حمزه‌زاده در پاسخ به اين سؤال كه همواره از نبود ظرفيت هتل‌هاي كشور براي پذيرش گردشگر خارجي تا سال 2014سخن گفته مي‌شود به مهر گفت: اينطور نيست و همه هتل‌هاي كشور ظرفيت پذيرش دارند و تنها هتل‌هاي 4و 5ستاره در شهرهاي شيراز، اصفهان و يزد تا پايان سال ۲۰۱۴ رزرو اتاق انجام داده‌اند. بنابراين اگر كسي تصور مي‌كند نمي‌تواند در اين شهرها هتل پيدا كند، جامعه هتلداران كشور مي‌تواند او را راهنمايي كند.

 

کد خبر 262131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha