دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه حوادث: گروگانگیرهای خشن به بهانه دروغین شرکت یک مرد جوان در درگیری‌های خیابانی ماه‌های اخیر، او را ربودند و از خانواده‌اش درخواست میلیاردی برای آزادی وی کردند

اما وقتی خانواده مرد جوان، پلیس را در جریان ماجرا قرار داد نقشه گروگانگیران ناکام ماند.
«5/1 میلیون یورو به‌صورت اسکناس‌های 500 یورویی »، آنها برای آزادی فرزندم این پول را می‌خواهند، تهدید کرده‌اند که اگر این پول را ندهم او را می‌کشند.

این ادعای مردی بود که 20 مرداد ماه، وحشتزده به مرکز پلیس رفته بود تا از تماس ربایندگان پسرش به ماموران خبر بدهد، این مرد 3روز قبل از آن به کلانتری 122 دربند رفته بود و با اعلام خبر ناپدید شدن فرزندش به ماموران گفته بود فرزندم به نام مهدی امروز صبح از خانه‌‌مان خارج شد تا به محل کارش برود اما از همان زمان، ناگهان ناپدید شد  و تلفن همراهش را نیز جواب نمی‌دهد.

در آن روز با شکایت این مرد، تحقیقات پلیسی برای یافتن مرد ناپدید شده در پایگاه یکم پلیس آگاهی آغاز شده بود اما قبل از آنکه سرنخی درباره ناپدید شدن مرد جوان به دست بیاید، پدر وی بار دیگر به مقر پلیس آمده بود تا به آنها بگوید که چند ناشناس با خانه‌شان تماس گرفته‌اند و با بیان اینکه پسرش گروگان آنهاست، در قبال آزادی او درخواست چند میلیارد تومان کرده بودند.

با مشخص شدن ماجرای گروگانگیری، دادیار شعبه 2 دادسرای جنایی تهران، تحقیقات قضایی خود را درباره این پرونده آغاز کرد و تیم‌های ویژه‌ای از کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی تحت نظر او تحقیقات خود را آغاز کردند.

100 هزار یورو

درحالی‌که تحقیقات قضایی و پلیسی ادامه داشت، گروگانگیران در تماس‌های خود، به حدی خانواده گروگان خود را تحت فشار روانی قرار دادند که پدر مرد ربوده شده بدون اطلاع کارآگاهان 100هزار یورو را در محلی که گروگانگیران درخواست کرده بودند قرار داد اما هنگامی که بار دیگر گروگانگیران تماس گرفتند و از او خواستند مقدار دیگری از مبلغ درخواستی‌‌شان را بفرستد وی به پلیس مراجعه کرد و به این ترتیب پرونده از سوی کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی تعقیب شد اما آدم ربایان هیچ سرنخی از خود برجای نمی‌گذاشتند.

در این قسمت از تحقیقات، تیم‌های ویژه پلیس تمامی نقاطی را که در ردیابی‌های اطلاعاتی خود به‌عنوان محل‌های رفت‌وآمد گروگانگیران شناسایی کرده بودند، به دقت تحت نظر قرار دادند تا اینکه سرانجام بعداز ظهر 22 شهریور، هنگامی که یکی از گروگانگیران در حال تماس تلفنی با خانواده بود وی را که صادق نام داشت در بلوار مرزداران شناسایی و دستگیر کردند.

از آنجا که احتمال می‌رفت همدستان این مرد با اطلاع از دستگیری وی، جان گروگان خود را به خطر بیندازند، ماموران پلیس با سرعت به بررسی‌های اطلاعاتی درباره این مرد که سوابق متعددی در زمینه آدم ربایی، جعل و کلاهبرداری، درگیری با ماموران و سرقت داشت، دست زدند و ساعاتی بعد وی در اداره یازدهم، با اعتراف به شرکت درآدم‌ربایی، نشانی مخفیگاه همدستان خود و محل نگه داشتن گروگان در یک گاراژ را لو داد.

2عملیات همزمان

با این اطلاعات 2تیم‌پلیسی به سرعت وارد عمل شدند و همزمان مخفیگاه سارقان و گاراژ محل اختفای گروگان را تحت نظر قرار دادند و با دستور فرمانده عملیات، به‌صورت همزمان قدم به داخل این دو ساختمان گذاشتند و علاوه بر دستگیری آدم‌‌‌‌ربایان، گروگان را که در داخل گاراژ کرایه شده توسط آدم ربایان درحالی‌که به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و دست و پای وی نیز با زنجیر بسته شده بود، پیدا کردند.

در بازرسی مخفیگاه آدم ربایان، ماموران یک دستگاه بی‌سیم و تعدادی احکام جعلی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی مختلف را کشف کردند.

شما شناسایی شده‌اید

گروگان پس از آزادی درحالی‌که به بیمارستان منتقل شده بود درباره چگونگی ربوده‌شدنش گفت: ساعت 5/7صبح 17مرداد، وقتی برای رفتن به محل کارم از خانه خارج شدم، سرکوچه سرنشینان یک دستگاه خودروی RD جلوی راهم را سد کردند و درحالی‌که دستبند و بی‌سیم همراه خود داشتند، با معرفی خود به‌عنوان مأمور شروع به تهدید کردند و گفتند چهره مرا در اغتشاشات بعد از انتخابات اخیر شناسایی کرده‌اند و باید همراه آنها بروم، بعد از آ‌نکه سوار خودرو شدم آنها با زدن دستبند به دست و چشم‌بند به چشمانم، مرا به مکان ناآشنایی منتقل کردند و در آنجا بود که فهمیدم آنها از خانواده‌ام درخواست پول کرده‌اند.

دوستی در زندان

با انتقال 2گروگانگیر دستگیرشده به نام‌های کرم و غلام به اداره یازدهم پلیس آگاهی تحقیقات از آنها آغاز شد. کرم درباره نحوه آشنایی خود با صادق (نخستین متهم دستگیر شده) به کارآگاهان گفت: 2سال پیش درحالی‌که به جرم کلاهبرداری به زندان رفته بودم، با صادق آشنا شدم. پس از بیرون آمدن از زندان، او با من تماس گرفت و گفت که اگر در آدم‌ربایی همراه او باشم یک میلیارد تومان گیرم می‌آید من هم که فکر می‌کردم پول مفتی گیرم می‌آید با او همدست شدم.

غلام نیز درباره چگونگی آشنایی خود با صادق گفت: سال 84، صادق نگهبان شرکتی متعلق به دوستم بود و در آنجا می‌خوابید و از همان جا بود که با او آشنا شدم، مدتی اطلاعی از او نداشتم تا اینکه در تماس با خانه‌اش متوجه شدم که زندانی شده است، پس از گذشت مدتی صادق که برای مرخصی از زندان خارج شده بود با من تماس گرفت و قرار ملاقات گذاشت.

او در این تماس از من خواست دسته چکم را همراه خودم ببرم، وقتی با صادق ملاقات کردم او با گرفتن دسته چکم گفت که آن را به‌عنوان تضمین تا پایان ماجرای گروگانگیری نزد خودش نگه می‌دارد و بعد موضوع گروگانگیری را با من در میان گذاشت و گفت که وظیفه من، نگهداری از گروگان است و به خاطر این کار پول خوبی گیرم می‌آید که من هم فریب او را خوردم.

فیلمی سراسر شکنجه

صادق، سردسته 39 ساله این باند مخوف آدم‌ربایی نیز در اعترافات خود درباره طراحی نقشه آدم‌ربایی گفت: خانواده مهدی را از 25 سال پیش می‌شناختم و می‌دانستم وضع زندگیشان مرفه است برای همین با همدستی 2تبهکار دیگر او را ربودیم و بعد با ارسال فیلمی از شکنجه او، خانواده‌اش را تهدید کردیم که به ما پول بدهند اما وقتی پای پلیس به میان آمد نقشه‌مان شکست خورد.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر به مردم توصیه کرد: درصورت مواجهه با آدم‌ربایی، با اعتماد کردن به پلیس و ارائه اطلاعات کامل مانع از صدمه‌دیدن فرد ربوده شده و ادامه تهدیدهای گروگانگیران شوید.

کد خبر 90480

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز