به‌رغم گزارش‌ها درباره جدا شدن چین از زنجیره تامین اقتصادی جهان و به تمسخر گرفتن این کشور، شرکت‌های اروپایی همچنان نسبت به چشم‌انداز این کشور خوش‌بین هستند.

صادرات چین

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: یک رسانه آمریکایی در گزارشی به تحلیل نتیجه یک نظرسنجی گسترده میان شرکت‌های اروپایی، آمریکایی و چینی درباره پیش‌بینی‌شان از مناسبات تجاری چین با کشورهای دیگر در سال ۲۰۲۴ پرداخته است. براساس این نظرسنجی تصمیم آمریکا برای کاهش صادرات حداقل در کوتاه مدت امری نشدنی است.

در بخشی از گزارش سی ان بی سی آمریکا تاکید شده است که «نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد چین یک تامین کننده حیاتی جهانی است و جداسازی کامل آن ممکن است غیرممکن باشد.»

همچنین در بخش‌های دیگری از این گزارش تصریح شده است:

شرکت‌های چینی نسبت به افزایش صادرات خوشبین‌تر می‌شوند، چون شرکت‌های جهانی هیچ نشانه‌ای از جدایی کامل از چین نشان نمی‌دهند.

بیش از یک نفر از هر ۱۰ صادرکننده در چین – دومین صادرکننده بزرگ کالا به ایالات متحده پس از مکزیک - افزایش بیش از ۱۰ درصدی در صادرات را پیش‌بینی کرده‌اند.

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که این رقم بالاتر از سایر کشورهایی است که اکثر آنها انتظار افزایش ۲ تا ۵ درصدی صادرات چین را داشتند.

اگرچه ممکن است شرکت‌ها زنجیره تامین را به‌طور کامل از چین جدا نکنند، اما موضوع تنوع تامین کنندگان همچنان جزو گزینه‌های روی میز است.

به‌رغم صحبت‌ها درباره جدا شدن چین از زنجیره تامین اقتصادی جهان و به تمسخر گرفتن این کشور، شرکت‌های اروپایی همچنان نسبت به چشم‌انداز این کشور خوش‌بین هستند. تقریبا ۴۰ درصد از شرکت‌ها در آلمان و اسپانیا و بیش از ۳۰ درصد از شرکت‌ها در فرانسه انتظار دارند ردپای زنجیره تامین چینی در کشورشان افزایش یابد.

این براساس گزارشی است که نشان می‌دهد تنها ۲۷ درصد از شرکت‌های مورد بررسی در ایالات متحده قصد داشتند در چین توسعه پیدا کنند.

براساس این گزارش که مرکز تحقیقاتی آلیانز ترید انجام داده است، شرکت‌های اروپایی به وضوح نگرانی کمتری در مقایسه با شرکت‌های آمریکایی دارند.

در این نظرسنجی بیش از ۳ هزار شرکت در چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، اسپانیا، بریتانیا و ایالات متحده در مورد چشم‌انداز تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ نظرسنجی شده‌اند.

بیش از یک سوم پاسخ دهندگان گفته‌اند که قصد دارند ردپای چین را افزایش دهند و تنها ۱۱ درصد گفته‌اند که آن را کاهش خواهند داد.

حدود ۴۸ درصد از صادرکنندگان آمریکایی که در چین تولید می‌کنند یا تامین کننده‌هایی در آنجا دارند، می‌گویند که کشورهای آسیا – اقیانوسیه و آمریکای لاتین را در تلاش‌های متنوع‌سازی خود در نظر خواهند گرفت.

۱۰ عضو اتحادیه آسیای جنوب شرقی موسوم به آسه‌آن از جمله مالزی، اندونزی، سنگاپور، تایلند و فیلیپین، گزینه‌های جایگزین مدنظر اروپا و آمریکا برای انتقال بخشی از زنجیره تامین خود از چین به این کشورها هستند.

این گزارش نشان داد که صادرکنندگان ممکن است در سال ۲۰۲۴ خوشبین‌تر باشند، اما همچنین نگران چشم‌انداز ژئوپلتیک و خطرات مربوط به کمبود نهاده‌ها، نیروی کار و تامین مالی شده‌اند.

حدود ۷۳ درصد از افراد مورد بررسی گفته‌اند که خطرات مربوط به سیاست و حمایت‌گرایی (به‌عنوان یک سیاست اقتصادی) اصلی‌ترین نگرانی آنهاست. صادرکنندگان هنوز نگران اختلالات زنجیره تامین هستند، از جمله اینکه ۳۱ درصد پاسخ دهندگان خطرات حمل و نقل را جزو ۳ خطر اصلی قرار می‌دهند و ۲۸ درصد نیز نگران اختلالات زنجیره تامین هستند.

جنگ روسیه و اوکراین همچنان بزرگ‌ترین ریسک ژئوپلیتیکی است که شرکت‌ها انتظار دارند مانع از زنجیره تامین شود، در حالی که جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین بزرگترین تهدید برای شرکت‌هایی با زنجیره تامین طولانی و بیش از ۵۰ درصد از تولیدات خارجی است.

کد خبر 852944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha