محمد رسول اف پس از پذیرش فیلم بدون مجوزش در جشنواره کن با انتشار ویدئویی از خروج قاچاقی اش از ایران خبر داد.

محمد رسول اف

همشهری آنلاین: محمد رسول‌اف، کارگردانی که فیلم تازه‌اش در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن پذیرفته شده، با انتشار ویدئویی درباره خروج قاچاقی‌اش از ایران گفته است. اینها ظاهراًمجموعه‌ای از سکانس‌های فیلمی هستند که قرار است در سکانس فینال به کسب جایزه از جشنواره کن منجر شود. کارگردان ۵۱ ساله‌ای که از فیلم اولش «جزیره آهنی» که با بازی علی نصیریان در اوایل دهه ۸۰ ساخته شد تا امروز که با «دانه انجیر معابد» به کن رفته، همیشه فیلم‌هایی ساخته که در ایران امکان نمایش عمومی نداشته اند. فیلم‌هایی که اغلب بدون مجوزهای رسمی و به‌صورت مخفیانه ساخته شده‌اند.تولید فیلم‌هایی با موضوعات داخلی که مخاطب هدفش جشنواره‌های خارجی است، کسب‌وکاری است که رسول اف، سال‌هاست به آن اشتغال دارد. در مورد «دانه انجیر معابد» به‌نظر می‌رسد شاهد مجموعه‌ای از وقایع برنامه‌ریزی شده برای فتح نخل کن هستیم.او این روزها بیانیه‌ای صادر و به مردم کشورش اهانت کرده است.به نظر می‌رسد آخرین سکانس این وطن فروشی او به کسب نخل طلا ختم شود ، ولی به چه قیمتی؟

۵ اردیبهشت

هفته اول اردیبهشت اعلام شد که فیلم «دانه انجیر مقدس» در بخش مسابقه فستیوال کن امسال حضور دارد. نشریه ورایتی این خبر را اعلام کرد که فیلم در بخش مسابقه جشنواره اضافه شده است. این خبر از سوی جشنواره کن تایید نشد و چند روز بعد وقتی فیلم ها راه یافته اعلام شد نام فیلم «دانۀ انجیر مقدس» جزو ۳ فیلم اضافه شده به بخش مسابقه دیده شد.

۲۳ اردیبهشت

در دو هفته ای که نام فیلم رسول اف در میان فیلم های جشنواره دیده شد سازمان سینمایی و ارشاد هیچ واکنشی نشان داد. تا این که خبرنگاران از وزیر ارشاد درباره فیلم و حضورش در کن سئوال کردند. اسماعیلی اولین نفری بود که درباره فیلم گفت: اشتباه این فیلمساز محرز است و در سازمان سینمایی برخورد جدی می‌کنیم ان‌شاءالله شاهد این اشتباهات نباشیم.

۲۴ اردیبهشت

یک روز بعد از صحبت های وزیر محمد رسول اف در صفحه شخصی خود با انتشار فیلمی از مناطق کوهستانی اعلام کرد که از کشور خارج شده است. رسول اف یک روز بعد بیانیه ای درباره فیلمش و حضورش در کن گفت: چند روز پیش، پس از سفری پیچیده و طولانی وارد اروپا شدم. مخفیانه ایران را ترک کردم. تعدادی از بازیگرانش موفق به خروج از ایران شدند.

راهی که یلماز گونی طی کرد

کاری که رسول اف انجام داده، به‌صورت اورجینال ۴۲ سال پیش توسط یلماز گونی انجام شده بود.یلماز گونی، فیلمساز چپگرای ترکیه‌ای در زندان سناریوی فیلم «راه » را نوشت و دستیارش شریف گورن، آن را براساس دکوپاژ او جلوی دوربین برد. پس از پایان فیلمبرداری یلماز گونی از زندان گریخت و به سوئیس رفت و فیلم را تدوین کرد.«راه» به مسابقه کن راه یافت و مخالفت دولت ترکیه با آنچه حضور غیرقانونی یک مجرم در فرانسه نامیده شد، به شهرت فیلم و سازنده‌اش و گرفتن نخل طلای کن کمک کرد. گابریل گارسیا مارکز خالق «صد سال تنهایی» که آن سال عضو هیأت داوران بود، بعدها نوشت فیلم «راه» با اصرار مدیر جشنواره جایزه نخل طلا را گرفت.

کد خبر 852906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • کف جامعه US ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    9 11
    ممد رسولوف 💓💓💓💓💓💓
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      8 3
      عوضی
  • حق IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    0 0
    همیشه خیانت و وطن فروشی ، خنجری بر پشت ایران بوده است از زمان کوروش کبیر تا به امروز