هرچه کوچه بی‌روح و سرد با حصار برج‌ها و آپارتمان‌ها دیده‌اید را فراموش کنید. اگر دلتان لک زده برای قدم زدن در بهار کوچه‌باغ‌ها، در همین تهران خودمان هم هنوز می‌توانید کوچه‌باغ‌ پیدا کنید. کوچه‌هایی که شما را به شادابی و طراوت قدم زدن در طبیعت بهاری پرت می‌کنند.

كوچه باغ

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: هرچند با رشد ساخت و سازها تعداد کوچه‌باغ‌های پایتخت در این سال‌ها کمتر شده اما خوشبختانه هنوز هم در بعضی مناطق کوچه‌باغ‌ها باقی مانده‌اند تا به یمن وجود آنها هم شهر نفس بکشد، هم شهروندان.

نام مقصد: کوچه‌باغ‌های کن

منطقه: ۵

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ترمینال کن

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: شهدای کن

امکانات رفاهی: مسجد، رستوران، فضای استراحت، سرویس بهداشتی

پارکینگ: دارد

جاذبه‌های نزدیک: آستان امامزاده شعیب (ع)، آسیاب شاه، پل قدیمی کن

معرفی: از نام کن به‌عنوان روستا، دهکده و منطقه‌ای خرم و سرسبز در کتاب‌های تاریخی تهران و نقشه‌ها نام برده شده و عبور رودخانه ۳۳ کیلومتری از قلب اینجا باعث شده کوچه‌های قدیمی این محدوده به کوچه‌باغ‌های سرسبز تبدیل شوند.

باغ‌های هزاران‌ساله

کوچه‌باغ‌های کن با عبور از میان باغ‌های توت، گردو و خرمالو، در فصل بهار پرشکوفه می‌شوند. بسیاری از کوچه‌باغ‌ها در نهایت به روستاهای ییلاقی کن می‌رسند که هر کدام جاذبه‌های گردشگری خودشان را دارند. پل قدیمی کن، کوچه باغ‌های کاهگلی و خانه‌های قدیمی با درهای چوبی برای گردشگران و عکاسان جذابیت دیگری دارد و مدت زیادی را برای عکاسی در این مکان صرف می‌کنند. در فاصله‌ای نزدیک از این کوچه‌باغ‌هایی که قدمت دیرینه دارند، رستوران‌های سنتی و استراحتگاه‌هایی در فضای طبیعی وجود دارند که می‌توانند گزینه خوبی برای استراحت بعد از پیاده‌روی باشند.

نام مقصد: کوچه‌باغ‌های دربند

منطقه: ۱

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: میدان دربند

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

امکانات رفاهی: مسجد، کافه، رستوران، سرویس بهداشتی

پارکینگ: دارد

جاذبه‌های نزدیک: تله‌سیژ دربند، بقعه امامزاده ابراهیم (ع)، کاخ سعدآباد

معرفی: کوچه‌باغ‌های بین دربند و روستای قدیمی پس‌قلعه به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی به پاتوقی برای گردشگران، طبیعت‌گردان و کوهنوردان حرفه‌ای تبدیل شده است.

از باغ آلبالو تا باغ چهل‌پله

اهالی پایتخت دربند را به رستوران‌های لب رودخانه و البته مسیر کوهنوردی آن می‌شناسند. اما کوچه‌باغ‌های حدفاصل دربند تا روستای تاریخی پس‌قلعه، مسیر اصلی صعود به بلندی‌های کوه توچال محسوب می‌شوند. باغ‌های گیلاس، آلبالو و گردو که در گذشته در این منطقه پرتعداد بودند هنوز بخش زیادی از آنها باقی مانده‌اند. یکی از مشهورترین باغ‌های این مسیر، باغ چهل‌پله است. عبور رودخانه از این مسیر آب‌وهوایی خنک ایجاد می‌کند و بهار بهترین فرصت برای قدم زدن در کوچه‌باغ‌های دربند است.

تفریح در میان ارتشی از درختان

نام مقصد: کوچه‌باغ‌های فرحزاد

منطقه: ۲

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: خیابان امامزاده

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان کتاب

امکانات رفاهی: مسجد، کافه، رستوران، سرویس بهداشتی

پارکینگ: ندارد

جاذبه‌های نزدیک: آرامگاه‌ ۲۰۰ ساله فرحزاد، حمام ۳۰۰ ساله و بوستان نهج‌البلاغه

معرفی: ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا فرحزاد را به یکی از خوش آب‌وهواترین ییلاق‌های تهران تبدیل کرده که کوچه‌باغ‌های فراوان به‌ویژه در محدوده شمالی آن دارد.

قدم زدن کنار رود

دره فرحزاد در بخش غربی منطقه فرحزاد که محل پیدایش نخست این روستا بوده، منطقه‌ای ییلاقی محسوب می‌شود. کوچه باغ‌های این محدوده از کنار ردیف درختان توت و رودخانه‌ای که از میان دره می‌گذرد، رد می‌شوند. در گذشته این کوچه‌باغ‌ها مسیر عبور زائران امامزاده داوود (ع) بود. با قدم زدن در این کوچه‌باغ‌ها به بافت تاریخی فرحزاد می‌رسید. در حال حاضر در همسایگی این کوچه‌باغ‌ها، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی پرتعدادی راه‌اندازی شده‌اند و راسته خرید انواع لواشک، آلوچه و ترشی هم در این مسیر وجود دارد.

نام مقصد: کوچه‌باغ‌های درکه

منطقه: ۱

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: خیابان درکه

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

امکانات رفاهی: مسجد، کافه، رستوران، بازار محلی، سرویس بهداشتی

پارکینگ: دارد

جاذبه‌های نزدیک: خانه سنگی، بازار محلی، بقعه امامزاده محمد والی (ع)

معرفی: اهالی درکه سال‌ها پیش همگی باغدار بودند و هنوز بخش وسیعی از این باغ‌ها دست‌نخورده باقی مانده است. ویژگی مهم کوچه‌باغ‌ها هم وجود درختان کهنسالی است که از قدمت این محله خبر می‌دهد.

هم‌نشینی با درختان کهنسال

درکه در کنار کوچه‌باغ‌های پر پیچ و خم، پر است از کوچه‌های بن‌بستی که با پلکان‌ باریک و طولانی به درهای قدیمی باغ‌ها و خانه‌ها منتهی می‌شوند. گاهی با درهایی مواجه می‌شوید که کتیبه‌های کاشیکاری شده زیبایی دارند. بعضی از کوچه‌ باغ‌های باریک درکه که شاخ و برگ درختان از دیواره‌های کاهگلی خانه‌ها به درون کوچه سرک کشیده‌اند، شبیه به کوچه‌های آشتی‌کنان هستند. به همین دلیل اگر فردی هوس پیاده روی در کوچه باغ‌های تاریخی و خانه‌های کاهگلی را داشته باشد می‌تواند خودش را به این مسیر برساند.

تفریح در میان ارتشی از درختان

کد خبر 853095
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha