یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

قیمت هر دلار آمریکا که بعد از افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در منطقه، در اواخر فروردین به مرز ۷۰هزار تومان رسیده بود، ظرف روزهای گذشته با نزول سنگینی مواجه شد و دیروز به کانال ۵۷هزار تومان سقوط کرد و نسبت به نقطه اوجش در فروردین‌ماه ۱۸درصد کاهش یافت.

ارز

به گزارش همشهری آنلاین ، شاید فکر کنید افزایش یا کاهش قیمت ارز فقط از جنبه رشد ارزش دارایی‌ها که ممکن است برخی را ثروتمندتر و برخی را فقیرتر کند مهم است، اما ماجرا فراتر از این حرف‌هاست. وقتی قیمت ارز دچار نوسان می‌شود بسیاری از مولفه‌های اقتصادی ازجمله هزینه تمام‌شده تولید، هزینه واردات، قیمت مواداولیه و از همه مهم‌تر نرخ تورم دچار تغییرات اساسی می‌شوند؛ به همین دلیل نوسان قیمت ارز یکی از مهم‌ترین نماگرهای اقتصادی هر کشوری است.

سهم ارز از تورم چقدر است؟

تازه‌ترین پژوهش‌ها نشان می‌دهد دست‌کم بیش از یک‌سوم از رشد تورم ناشی از افزایش قیمت ارز است. مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در تازه‌ترین بررسی‌های خود به یافته‌های مهمی رسیده که نشان می‌دهد ۳۵درصد از افزایش تورم ناشی از رشد قیمت ارز و بقیه آن ناشی از رشد نقدینگی است.

نزول قیمت دلار

آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند شیب نزولی قیمت هر دلار آمریکا که از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز شده ظرف روزهای گذشته بیشتر شده است؛ به‌طوری که ظرف چند روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا نزدیک به ۲۵۰۰ تومان کاهش یافته و دیروز حتی قیمت هر دلار آمریکا به کانال۵۷هزار تومان سقوط کرد.

دیروز همچنین قیمت هر تتر که معادل دیجیتال دلار آمریکاست در بازار رمزارزها تا محدوده ۵۶هزارو۵۰۰تومان نیز عقب‌نشینی کرد.

برآورد می‌شود با توجه به افزایش شیب نزولی قیمت دلار، روند نزولی در روزهای آینده ادامه یابد.

بیشتر بخوانید

دلار لحظه‌ای ارزان می‌شود + جزئیات

آخرین وضعیت بازار ارز؛ ادامه ریزش قیمت‌ دلار در بازار | دلار آزاد چند شد؟

بررسی‌های تکنیکی نشان می‌دهد درصورت نزول قیمت دلار به زیر ۵۷هزار تومان، شدت نزول افزایش خواهد یافت و حتی این احتمال وجود دارد که قیمت دلار تا محدوده ۵۰هزار تومان هم عقب‌نشینی کند.

اقدامات منجر به نزول قیمت دلار

پرسش این است که در شرایط فعلی چه عواملی منجر به نزول قیمت دلار شده است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶ عامل در نزول قیمت دلار نقش داشته‌اند:

۱- بانک مرکزی به‌دنبال رشد قیمت ارز حجم عرضه را در بازار افزایش داد و زمینه‌های کاهش قیمت را فراهم کرد.

۲- بانک مرکزی در عین حال با کاهش تخصیص ارز سهمیه‌ای منابع در اختیار خود را برای مدیریت بازار ارز افزایش داد و این منابع را صرف مدیریت بازار آزاد کرد.

۳- با کاهش تخصیص ارز سهمیه‌ای تمرکز و منابع در اختیار بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز بیشتر شد. کارشناسان اعتقاد دارند توزیع ارز سهمیه‌ای اثری در قیمت بازار آزاد ندارد.

۴- طبق تازه‌ترین گزارش‌های مرکز آمار نرخ تورم در فروردین‌ماه به ۳۸.۸درصد رسیده است که نشان می‌دهد سیاست‌های انضباط مالی و افزایش نرخ بهره به مانعی در برابر خلق نقدینگی و مهار تورم تبدیل شده است.

۵- به‌طور طبیعی بازار دارایی‌ها، به‌ویژه ارز به تحولات سیاسی واکنش‌های افراطی نشان می‌دهند. کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه را می‌توان به‌عنوان یکی از عوامل نزول قیمت ارز برشمرد.

۶- عامل دیگری که در نزول قیمت ارز نقش داشته است افزایش اخبار مربوط به حل چالش‌های سیاسی و کاهش تحریم‌های بین‌المللی است. کاهش تحریم‌های بین‌المللی می‌تواند جریان ورود ارز را به کشور تقویت و با افزایش ذخایر ارزی ایران راه را برای مدیریت بیشتر بازار ارز فراهم کند.

کد خبر 852985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • CH ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    3 0
    فقط آخری!!!!!!!
  • بازنشسته IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 2
    در جامعه فعلی ما سخنان سنجیده هر تریبون بدستی می تواند به آرامش بازار و اقتصاد کمک موثر ی داشته باشد