مریخ‌نورد یا بهرام‌نورد یک خودروی خودکار است که بعد از فرود بر سیاره مریخ به حرکت در می‌آید. مریخ‌نورد نوعی سطح‌نورد محسوب می‌شود و در مقایسه با فضاپیماهای سطح‌نشین ساکن از آنها برتری دارد.

چشم‌اندازی  کاملاً جدید از مریخ

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: در طول سال‌ها، ناسا پنج وسیله نقلیه روباتیک به نام مریخ نورد را به مریخ فرستاده است. مریخ سیاره ای جذاب است؛ بسیار سرد و پوشیده از گرد و غبار و خاک مایل به قرمزکه مانند زمین، آتشفشان ها و دشت های هموار دارد.

مسیر پر پیچ و خم

مریخ نورد ناسا مسیری را دنبال می کند که به نظر می رسد مانند رودخانه باستانی است. این مسیر «مار مانند» همچنین بسیار شبیه یک رودخانه پر پیچ و خم به نظر می رسد.
اپراتورهای مریخ نورد کنجکاو ناسا تصمیم خود را گرفته اند و وسیله نقلیه خارج از جهان به سمت خط الراس صخره ای که دانشمندان معتقدند زمانی رودخانه خروشان بوده است، ادامه خواهد داد.
در اوایل این ماه، مریخ نورد تنها به منطقه بالایی خط الراس گدیز والیس رسید؛ مسیری مار مانند که یادآور کانال هایی است که رودخانه ها بر روی زمین ایجاد کرده اند.


مکان های عبور مریخ نورد

تیم آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا تصمیم بزرگی گرفته مبنی بر اینکه در امتداد گدیز والیس به دنبال مکانی برای عبور از آن باشد و در نهایت تصمیم به ادامه مسیر گرفته شد.

بیشتر بخوانیم :

به روز رسانی ناسا

ابیگیل فریمن، زمین شناس سیاره ای JPL در به روز رسانی ناسا می گوید: من واقعا روزهای عملیاتی مانند امروز را دوست دارم. ما امروز صبح با یک چشم‌انداز کاملاً جدید و تحسین آمیز از مریخ رو به رو شدیم. همه ما باید به عنوان یک تیم با هم کار می‌کردیم تا بتوانیم تصمیمی سریع در مورد کارهای بعدی بگیریم.
در حال حاضر سرنخ هایی ایجاد شده که نشان می دهد سطح آن زمانی مملو از رودخانه های خروشان بوده است.

میزبان حیات باستانی

سال گذشته، دانشمندان داده های جدید به دست آمده توسط مریخ نورد سرسخت را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که این رودخانه ها حتی می توانستند میزبان حیات باستانی باشند. محققان در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که سازنده های دهانه به نام «لندفرم های نیمکت و دماغه» احتمالاً بقایای بستر رودخانه های باستانی هستند.
بنجامین کاردناس، یکی از نویسندگان و استادیار علوم زمین در بیانیه ای در آن زمان گفت: «این تحلیل یک عکس فوری نیست، بلکه یک رکورد از تغییر است. آنچه امروز در مریخ می بینیم، بقایای یک تاریخ فعال زمین شناسی است؛ نه بعضی مناظر یخ زده در زمان.
کنجکاوی فقط سطح را خراش می دهد. دانشمندان بر این باورند که بخش‌های دیگر سطح مریخ نیز می‌توانست توسط رسوبی شکل گرفته باشد که زمانی توسط رودخانه‌ها میلیاردها سال پیش حمل می‌شد؛ زمانی که این سیاره احتمالاً کاملاً غیرقابل تشخیص به نظر می‌رسید.

کد خبر 852879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha