سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

نخستین عرضه پساب در بورس انرژی ایران از روز گذشته با ۲ عرضه از سوی شرکت فاضلاب تهران آغاز شد و طی این معامله یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب بازچرخانی شده به ارزش ۲۸.۸ میلیارد تومان معامله شد.

تخلیه پساب

به گزارش همشهری آنلاین، این عرضه برای مصارف صنعتی و کشاورزی از سوی شرکت فاضلاب تهران با قیمت پایه ۱۶۰ هزار ریال عرضه شد.عرضه پساب در بورس انرژی می تواند راهکاری برای حل چالش‌های آبی در کشور باشد.

طبق تبصره ۸ قانون ۱۴۰۲ تامین آب شرب برای صنایع، وزارت نیرو باید از طریق استفاده حداکثری از پساب بهداشتی، آب صنایع را تامین کند. برآوردها نشان می دهد دولت می‌تواند از طریق عرضه پساب در بورس انرژی حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب را برای عرضه تامین کند.

از جمله مزایای عرضه پساب در بورس می‌توان به واقعی‌تر شدن قیمت آب در بخش کشاورزی و به تبع آن جلوگیری از کشت محصولات کشاورزی آب بر و ارزان قیمت، افزایش بهره‌وری در مصرف آب، جلوگیری از برداشت‌های بی رویه و نامشخص از آب زیرزمینی، سرمایه‌گذاری از محل فروش پساب و گواهی مربوط به آن، توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات فاضلات از محل فروش آنها، آزادسازی ظرفیت این کار برای تولید آب شرب و بالاخره استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای گسترش، سرمایه‌گذاری و ورود بخش خصوصی به طور جدی در این صنعت اشاره کرد.

بیشتر بخوانید

دلایل نوسان اخیر بورس چیست؟ | نزول ۱.۵ درصدی در معاملات دیروز

راه حل های کوتاه مدت و میان مدت خروج بورس از بحران

مصرف آب در بخش کشاورزی ایران در مقایسه با برخی از کشورهای دیگر نسبتا بالاتر است. در بسیاری از کشورها استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته مانند آبیاری مکانیزه و قطره ای، سیستم‌های مدیریت آب بهینه و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و بارانی به منظور بهبود بهره وری آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین مصرف آب در بخش کشاورزی در ایران بالا بوده و نیاز به بهبود مدیریت منابع آب و افزایش بهره‌وری در این بخش ضرورت دارد.

با وجود وابستگی مصرف آب در صنعت به عواملی همچون نوع صنعت به فناوری های مورد استفاده، ساختار اقتصادی و مدیریت آب متاسفانه در این بخش نیز مصرف آب در ایران بالا بوده و نیاز به استفاده از فناوری های بروز و تکنولوژی های صنعتی پیشرفته دارد.

کد خبر 851928
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha