یکی از ویژگی‌های متمایز انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم، رای‌گیری «تمام‌الکترونیک» در ۸ حوزه انتخابیه بود؛ تجربه‌ای که به‌گفته مسئولان وزارت کشور و شورای‌نگهبان «موفق» بوده و انتظار در انتخابات پیش رو نیز این شیوه به‌صورت گسترده‌تری مورد استفاده قرار گیرد.

انتخابات 2

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: براساس آمارهای ارائه شده، روز جمعه در ۲۵ هزارو ۷۰۰ صندوق رای در ۸ حوزه انتخابیه، شامل «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «آبادان»، «شیراز»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد»، «قائمشهر» و «ملایر» رای‌گیری به‌صورت «تمام‌الکترونیک» انجام شد و علاوه بر احراز هویت، اخذ رای نیز با دستگاه الکترونیک صورت گرفت.

درچنین شرایطی به‌نظر می‌رسد ۴ ویژگی «صرفه‌جویی در وقت و هزینه»، «سهولت رأی‌دهی»، «دقت بالا» و «امنیت مطلوب» سبب شده ارکان نظارتی و اجرایی انتخابات (شورای‌نگهبان و وزارت کشور) به‌صورت ویژه‌ای برگزاری گسترده‌تر انتخابات پیش‌رو در چارچوب «تمام‌الکترونیک» را پیگیری کنند.

براین اساس هم بود که مقام‌های وزارت کشور اعلام کردند با هماهنگی شورای‌نگهبان، به‌دنبال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به‌صورت الکترونیک هستند.

انتخابات «تمام‌الکترونیک» چه مزیت‌هایی دارد؟

نایب‌رئیس کمسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌ آنلاین درباره ارزیابی عملکرد صندوق‌های تمام‌الکترونیک در انتخابات روز جمعه اظهارکرد: با توجه به اینکه انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم در ۸ حوزه انتخابیه به‌صورت پایلوت «تمام‌الکترونیک» برگزار شد، برای بررسی میزان موفقیت این تجربه، باید در انتظار گزارش‌های تکمیلی بود که پس از پایان رای‌گیری و شمارش آرا، ازسوی دستگاه‌های مربوط اعلام خواهد شد.

سید حمیدرضا کاظمی افزود: در مجموع اما، می‌توان تایید کرد که رای‌گیری به‌صورت «تمام الکترونیک» مزیت‌های چندگانه‌ای دارد که مطلوبت به‌کارگیری آن را هم برای مردم و هم دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات دوچندان می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در انتخابات «تمام‌الکترونیک» مردم با سهولت بیشتری رای می‌دهند و کمتر در شعبه‌های رای‌گیری معطل می‌شوند، گفت: رای‌گیری «تمام‌الکترونیک» برای دست‌اندرکاران و عوامل اجرایی و نظارتی نیز مزیت‌های قابل‌توجهی به‌همراه دارد.

کاظمی با اشاره به اینکه در گذشته روند شمارش و اعلام ‌آرای ماخوذه در انتخابات مجلس ممکن بود حتی تا یک هفته نیز به‌طول انجامد، ادامه داد: با برگزاری انتخابات به شیوه «تمام‌الکترونیک» این فرایند بسیار کوتاه‌تر خواهد شد و نقش مهمی در صرفه‌جویی در زمان دارد؛ به‌صورتی که به محض پایان فرایند رای‌گیری، با یک کلیک می‌توان آرای ماخوذه را تجمیع کرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران «تمام الکترونیک» برگزار می شود؟

ضرورت تقویت زیرساخت‌های مخابراتی

نایب‌رئیس کمسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با اشاره به چشم‌انداز افزایش گستره رای‌گیری به‌صورت «تمام‌الکترونیک» در انتخابات پیش رو عنوان کرد: برای تحقق این موضوع، پیش از هر چیز باید اقدام‌های لازم در حوزه ارتباطی انجام شود.

کاظمی افزود: برای این منظور زیرساخت‌های مخابراتی باید پاسخگوی نیازها باشد و هم در بخش سخت‌افزاری و هم در زمینه نرم‌افزاری، روزآمدسازی مورد نیاز انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری «تمام الکترونیک» انتخابات ۲۱ اردیبهشت‌ماه، آن‌هم در ۸ حوزه انتخابیه، فرصت مناسبی به‌منظور شناخت نقاط قوت و ضعف و رفع اشکالات احتمالی بود، ادامه داد: در تلاشیم با همکاری دستگاه‌های مسئول، بستر مناسب به‌منظور گسترش هرچه بیشتر فرایند رای‌گیری به‌صورت «تمام الکترونیک» را فراهم کنیم.

روندی که طی شد

نایب‌رئیس کمسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با اشاره به روند طی شده دراین حوزه عنوان کرد: در انتخابات ۱۴۰۰، که به‌عنوان رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها فعالیت می‌کردم، وزارت کشور ظرفیت‌های محدودی برای برگزاری انتخابات الکترونیک داشت و درآن مقطع توافق کردیم اقدام‌های لازم دراین زمینه انجام شود.

کاظمی با بیان اینکه در آن مقطع ایرادهایی در مسیر برگزاری انتخابات تمام‌الکترونیک وجود داشت که درحال‌حاضر تا میزان قابل‌توجهی رفع شده‌است، افزود: پس از ارسال گزارش‌ دستگاه‌های مربوط درباره برگزاری انتخابات «تمام الکترونیک» در روز جمعه باید عملکرد دقیق این فرایند را جمع‌بندی و برای آینده برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در مجموع می‌توان گفت انتخابات «تمام الکترونیک» در روز جمعه عملکرد خوبی داشته است و مزیت‌های این شیوه قابل توجه است. رای‌گیری الکترونیک علاوه‌بر اینکه آسان‌تر کردن شمارش آرا، به این فرایند سرعت می‌دهد و روند بازنگری را نیز تسهیل می‌کند.

انتخابات «تمام الکترونیک» ریاست‌جمهوری؟

نایب‌رئیس کمسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس همچنین درباره برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به‌صورت تمام‌الکترونیک اظهارکرد: دراین زمینه در بحث قانون انتخابات مشکلی نداریم و برگزاری انتخابات به این شیوه، براساس توافق وزارت کشور، به‌عنوان رکن اجرایی و شورای‌نگهبان، به‌عنوان رکن نظارتی، انجام خواهد شد.

کاظمی درباره امکان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو به‌صورت «تمام‌الکترونیک» اضافه کرد: قطعا می‌توانیم این انتخابات را به‌صورت «تمام‌الکترونیک» برگزار کنیم، اما باید توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های موردنیاز داشته باشیم. نکته اینجاست که این موضوع نباید برای مردم مشکل ایجاد کند و تقویت زیرساخت‌های ارتباطاتی و لینک شدن صندوق‌ها به یکدیگر و آنلاین بودن آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر 850785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha