پرونده انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای‌اسلامی ۲۱ اردیبهشت‌ماه در شرایطی بسته شد که مردم ۱۵ استان در قالب ۴۷ شهرستان، از نخستین ساعت‌های روز جمعه پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا با انتخاب ۴۵ نماینده باقی‌مانده، ترکیب مجلس دوازدهم کامل شود.

انتخابات

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: گزارش‌ها از حوزه‌های انتخابیه نشان‌ می‌دهد شعبه‌های رای‌گیری در ۲۲ حوزه انتخابیه پذیرای مردمی بودند که از قشرهای مختلف جامعه و با سنین متفاوت و عقاید و جهت‌گیری‌های سیاسی گوناگون، آمده بودند تا با انتخاب از میان ۹۰ کاندیدای به دور دوم راه یافته، کار ناتمام مانده از ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ خود را کامل و در تشکیل مجلسی قوی مشارکت کنند.

۱۱ هزارو ۵۱۰ شعبه رای‌گیری از ۸ صبح روز جمعه درحالی شاهد حضور مردم بودند که به گفته مسئولان مربوط، حدود ۴۰ هزارنفر در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم به‌عنوان عوامل برگزاری انتخابات فعالیت می‌کردند و بررسی‌ها از نظم و امنیت مطلوب روند رای‌گیری در شعبه‌های مختلف حکایت دارد.

۲۲۸ هزار رای اولی

حضور خانواده‌ها و رای‌اولی‌ها پای صندوق‌های رای یکی از مهم‌ترین جلوه‌های انتخابات روز جمعه بود. در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه، آن‌چه بیش از هر چیز به چشم آمد و از دید رسانه‌ها نیز پنهان نماند، حضور قابل‌توجه رای‌اولی‌ها بود که همراه خانواده‌های خود برای رای دادن در شعبه‌های رای‌گیری حاضر شده بودند.

این درحالی است که براساس آمارهای ارائه شده ازسوی مسئولان، حدود ۲۲۸ هزار نفر به‌عنوان «رای‌اولی» در ۲۱ اردیبهشت‌ماه، واجد شرایط رای دادن بودند.

سران قوا کجا رای دادند؟

سران قوای سه‌گانه هم روز جمعه همگام با مردم ۲۲ حوزه انتخابیه، در شعبه‌های مختلف حاضر شده و رای خود را ثبت کردند. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ظهر جمعه و پس‌از بازگشت از سفر استانی دو روزه به قم، با حضور در مسجد جامع حضرت صاحب‌الزمان(عج) در شهرک صالح‌آباد، رای داد.

رئیسی پس‌از رای دادن، مشارکت مردم در انتخابات را دلیل حقد و کینه دشمنان از این نظام و کشور دانست و ابراز امیدواری کرد با رای مردم، «مجلس قوی» شکل گیرد. ازسوی دیگر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز با حضور در مسجد امام‌علی(ع) شهرستان پردیس رای خود را ثبت کرد.

فرصت یک هفته‌ای شکایت

با توجه به برگزاری «تمام‌الکترونیک» دور دوم انتخابات مجلس در ۸ حوزه انتخابیه، نظارت بر فرایندهای انتخاباتی از اقدام‌هایی بود که با همکاری چیزی در حدود ۴۰ هزار ناظر شورای‌نگهبان انجام شد؛ ناظرانی که با همکاری عوامل اجرایی، بر فرایند رای‌گیری نظارت داشتند.

این درحالی است که به گفته مقام‌های شورای‌نگهبان، پس از اعلام نتایج ازسوی وزارت کشور، کاندیداها و همچنین مردم، یک هفته فرصت دارند تا چنانچه شکایتی دارند یا شاهد تخلفی بوده‌اند، این موارد را از طریق دو سامانه «مردم ناظر» و «داوطلب» به شورای‌نگهبان منتقل کنند تا در اسرع‌وقت مورد بررسی قرار گیرد.

خدمت‌رسانی ویژه صندوق‌های سیار

با توجه به برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلای تهران و استقبال چشمگیر مردم از این نمایشگاه، مسئولان برگزارکننده انتخابات تمهیدات لازم را برای اسقرار صندوق‌های سیار رأی‌گیری در محل نمایشگاه تدارک دیده بودند؛ اقدامی که سبب تسهیل رای‌گیری از تعداد قابل‌توجهی از شهروندان تهرانی شد.

ازسوی دیگر با هماهنگی‌های انجام شده، روز جمعه صندوق‌های اخذ رای در ۱۰ ایستگاه متروی تهران نیز مستقر شده بودند تا حضور شهروندان در انتخابات تسهیل شود.

اتفاق ویژه در تاریخ رای‌گیری در تهران

روز جمعه برای نخستین‌بار، رای‌گیری انتخابات در تهران به‌صورت تمام‌الکترونیک برگزار شد؛ اقدامی که بررسی‌ها از ثبت یک تجربه موفق خبر می‌دهد. در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم، در کل حوزه انتخابیه تهران حدود ۳ هزارو ۷۰۰ صندوق فعال بود که به‌صورت «تمام‌الکترونیک» به ثبت آرای شهروندان پرداختند.

این درحالی بود که ۳۱۱ صندوق سیار نیز کار جمع‌آوری آرای مردم در اماکنی مانند بیمارستان‌ها، پادگان‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی و... را انجام می‌دادند.

تجربه موفق انتخابات الکترونیک

یکی از ویژگی‌های مهم دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم، برگزاری «تمام‌الکترونیک» فرایند رای‌گیری در ۲۵ هزارو ۷۰۰ صندوق رای در ۸ حوزه انتخابیه، شامل «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «آبادان»، «شیراز»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد»، «قائمشهر» و «ملایر» بود. براین اساس آرای حدود ۶۰ درصد کاندیداها دراین دور انتخابات به‌صورت تمام‌الکترونیک ثبت شد.

اگرچه در گذشته، فرایند احراز هویت به‌صورت الکترونیک انجام می‌شد و تنها تعرفه‌های رای، به‌شکل کاغذی دریافت می‌شد، دراین دور از انتخابات اما، برای نخستین‌بار از دستگاه اخذ رای الکترونیک هم استفاده شد. درچنین شرایطی اما، بررسی‌ها از موفقیت‌آمیز بودن رای‌گیری الکترونیک و استقبال مردمی از این شیوه حکایت دارد؛ فرایندی که تایید مقام‌های شورای‌نگهبان و وزارت کشور را نیز به‌عنوان رکن‌های نظارتی و اجرایی انتخابات به دنبال داشته‌است.

براین اساس هم بود که مسئولان مربوط در وزارت کشور و شورای‌نگهبان در گفت‌وگوهایی، از فرایند رای‌گیری تمام‌الکترونیک ابزار رضایت کردند. با توجه به چنین تجربه موفقی هم بود که مقام‌های وزارت کشور اعلام کردند با هماهنگی شورای‌نگهبان، به‌دنبال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به‌صورت الکترونیک هستند.

نتیجه موفقیت‌آمیز برگزاری انتخابات الکترونیک در شرایطی است که طی سال‌های اخیر زیرساخت‌های لازم برای تحقق این موضوع فراهم شده‌است. به‌گفته مقام‌های ارشد وزارت ارتباطات، طی بیش‌از دو سال گذشته حدود ۱۰ هزار روستا به شبکه ارتباطات متصل شده‌اند؛ اقدامی که مسئولان از استمرار آن خبر می‌دهند.

کد خبر 850782
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha