در سال‌های اخیر با راه‌اندازی کافه‌ها و رستوران‌هایی که فضای آرام مطالعه را برای مشتریان خود دست و پا کرده‌اند، دغدغه جمعی از علاقه‌مندان به کتاب برای پیداکردن محل دنج مطالعه و لذت‌بردن از کتاب رفع شده است.

کافه کتاب

همشهری-پریسا نوری: اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید همراه با نوشیدن یک فنجان چای و قهوه یا صرف یک میان‌وعده خوشمزه، با یار مهربان و قدیمی (کتاب) خوش بگذرانید، می‌توانید به این کافه‌ کتاب‌های قدیمی و خاص شهر سر بزنید.

کافه کتاب لاله‌زار

کافه کتاب دنجی در مرکز شهر است که دهه ۲۰ تاسیس شد و این اقبال را داشت که پاتوق و محل دورهمی بزرگان شعر و ادب فارسی همچون فروغ فرخزاد و صادق هدایت، سیمین بهبهانی و... هم باشد. یکی از جذابیت‌های این کافه، میزهای چوبی آن است که هریک به‌نام بزرگان عرصه ادبیات ازجمله پروین اعتصامی، نیما یوشیج، صادق هدایت و... مزین شده‌اند. مثلا میز شماره ۲۳ فروغ فرخزاد نام دارد. همچنین در اینجا درحالی‌که مشغول نوشیدن قهوه یا ورق‌زدن کتاب مورد علاقه‌تان هستید می‌توانید روی دیوارها عکس‌هایی از تهران قدیم را تماشا یا در جلسه‌های کتابخوانی شرکت کنید، چراکه یکی دیگر از ویژگی‌های کافه کتاب لاله‌زار میزبانی از جلسات فرهنگی شب شعر، نقد و رونمایی از کتاب و معرفی نویسندگان و شاعران جوان است. کتاب‌های این کافه بیشتر در حوزه ادبیات و تاریخ است.

- نشانی: خیابان سعدی، چهارراه مخبرالدوله، پشت ایستگاه متروی سعدی، کوچه نقاش‌باشی

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: بهارستان

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: سعدی

- روزها و ساعت‌ فعالیت: هر روز ۱۰ تا ۲۲

- ویژه گروه سنی: همه گروه‌های سنی

- امکان مطالعه: دارد

- امکان عکاسی: دارد

- پارکینگ: ندارد

کافه کتاب رف

کافه کتاب رف با چیدمانی قدیمی از میز و صندلی‌های چوبی، پنجره‌های رنگی، تابلوهای قدیمی و گلدان‌های رنگارنگ، در یک بنای ۸۰ ساله قرار دارد. این کافه دو محیط روباز و بسته دارد. فضای باز یک حیاط کوچک با حوض فیروزه‌ای در وسط است که دور تا دورش با گلدان تزئین شده و اطراف حوض میز و صندلی‌های چوبی چیده‌اند. داخل بنا حس و حال یک خانه باصفا و قدیمی را دارد. تزئینات قدیمی اتاق‌ها و چراغ‌های گردسوز، پیه‌سوز روی طاقچه، شما را به حال و هوای خانه‌ مادربزرگ‌ها می‌برد و می‌توانید چند ساعتی در این حال وهوا بمانید و کتاب بخوانید. انواع کتاب‌های موضوعی از رمان و روانشناسی گرفته تا هنر و تاریخ را می‌توانید در این کافه کتاب پیدا کنید.

- نشانی: نیاوران، خیابان شهید باهنر، بن‌بست شریعتی

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: سه‌راه نیاوران

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

- روزها و ساعت‌ فعالیت: هر روز ۱۷ تا ۲۳

- ویژه گروه سنی: همه گروه‌های سنی

- امکان مطالعه: دارد

- امکان عکاسی: دارد

- پارکینگ: ندارد

کافه کتاب ققنوس

خانه‌ای با معماری دهه ۲۰ و دیوارهای سرخ و حیاطی سرسبز است که ۷۰ سال پیش برای جذب اهل کتاب و برپایی نشست‌های فرهنگی و هنری راه‌اندازی شد. این خانه قدیمی که قبلا انبار کتاب انتشارات ققنوس بود، بعد از بازسازی در ۳ طبقه با بخش‌هایی مثل کافه کتاب، گالری و کتابفروشی به یکی از کافه‌های مورد علاقه اهل فرهنگ تبدیل شده است. چیدمان نوستالژیک، موسیقی سنتی، گلدان‌هایی رنگارنگ و تابلوهای قدیمی همگی در این خانه از روزهای پرفرازونشیب قدیم برایتان روایت می‌کنند. عمده‌ترین کتاب‌های در دسترس شما در این کافه، آثار منتشر شده از سوی انتشارات ققنوس است که می‌توانید آنها را همزمان با سفارش انواع قهوه، کیک و دسر بردارید و ورق بزنید و مطالعه کنید.

- نشانی: خیابان انقلاب، خیابان وصال، نرسیده به خیابان طالقانی، کوچه شفیعی

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: مدرسه عالی رسانه

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان انقلاب

- روزها و ساعت‌ فعالیت: هر روز از ساعت ۹ تا ۲۲

- ویژه گروه سنی: همه گروه‌های سنی

- امکان مطالعه: دارد

- امکان عکاسی: دارد

- پارکینگ: ندارد

کافه کتاب امیرکبیر

با فضایی ۱۲۰متری، گنجایش حضور همزمان حدود ۵۰نفر را دارد و در آن علاوه بر هزاران نسخه کتاب، امکانات کافی شاپ‌های امروزی هم در دسترس است. کافه کتاب امیرکبیر، از بزرگ‌ترین پاتوق‌های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی پایتخت محسوب می‌شود که سال ۱۳۹۱ با هدف رونمایی از آخرین کتاب‌های منتشر شده از سوی انتشارات امیرکبیر راه‌اندازی شد. هرچند که در حال حاضر از نشست‌ها و محافل ادبی که در گذشته در این کافه برگزار می‌شد خبری نیست اما این کافه با مخزنی غنی از کتاب و صندلی‌هایی برای استراحت یا مطالعه ‌کردن در کنار یک استکان چای داغ می‌تواند هر مخاطبی را به دقایقی نشستن روی صندلی‌ها و ورق‌زدن کتاب‌ها ترغیب و به مطالعه وادار کند.

- نشانی: خیابان انقلاب، بین خیابان‌های ۱۲ فروردین و اردیبهشت

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: انقلاب

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: انقلاب

- روزها و ساعت‌ فعالیت: هر روز از ساعت ۹ تا ۲۰

- ویژه گروه سنی: همه گروه‌های سنی

- امکان مطالعه: دارد

- امکان عکاسی: دارد

- پارکینگ: ندارد

ملاقات با یار مهربان همراه با چای قندپهلو

کد خبر 850311
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha