تحرکات ضدامنیتی گروهک‌های تروریستی و سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق، طی ماه‌های اخیر مناسبات تهران - اربیل را با فراز و فرودهایی مواجه کرده‌است؛ تنش‌هایی که انتظار می‌رود با سفر نچیروان بارزانی به تهران فروکش کرده و به دور تازه‌ای از مناسبات دوجانبه منجر شود.

ایران و اقلیم کردستان

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران در شرایطی انجام می‌شود که کارشناسان معتقدند در صورت وجود اراده لازم در مقام‌های اقلیم به‌منظور رفع دغدغه‌های سیاسی – امنیتی تهران، فضای مناسب برای شکل‌گیری دور تازه‌ای از همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف مهیاست.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به رویکردهای مقام‌های اقلیم طی سال‌های اخیر اظهارکرد: موضوع اینجاست که مقام‌های تصمیم‌گیر در اقلیم کردستان عراق طی سال‌های گذشته از یک‌سو نیم‌نگاهی به رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپا داشته‌اند و ازسوی دیگر، از حمایت‌ها و خدمات جمهوری‌اسلامی ایران به مردم عرب و کرد عراق بهره‌مند شده‌اند.

محمدپارسا نجفی با تاکید بر اینکه مقام‌های اقلیم طی سال‌های اخیر همواره به‌دنبال گسترش روابط با طرف‌های متخاصم ایران، مانند رژیم صهیونیستی بوده‌اند، افزود: براین اساس در روند روابط اربیل با ایران شاهد اعوجاج‌هایی بوده‌ایم که مناسبات دوجانبه را فراز و فرودهای محسوسی همراه کرده‌است.

اشتباه شرط بستن روی تل‌آویو و واشنگتن

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تاثیر تحولات اخیر بر مناسبات منطقه‌ای عنوان کرد: پس از عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق» ازسوی نیروهای مسلح ایران، قدرت راهبردی ایران در سطح منطقه بیش از گذشته نمایان و اثبات شد. این درحالی بود که تل‌آویو و واشنگتن نیز با وجود لفاظی‌های ضدایرانی بسیار، نتوانستند واکنش موثری به ایران نشان دهند.

نجفی عنوان کرد: تحولات اخیر سبب شد دولت‌ها و موجودیت‌هایی مانند اقلیم کردستان عراق به این نتیجه روشن برسند که جمهوری‌اسلامی ایران قدرت برتر منطقه‌است و گام برداشتن درمسیر تنش‌زایی با تهران، آسیب‌های بسیاری برای آنان به‌دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: امید می‌رود در شرایط کنونی مقام‌های اقلیم کردستان عراق دریافته باشند زمانی که غربی‌ها نمی‌تواند به هماوردی منطقه‌ای با ایران بپردازند، شرط بستن روی آنها کار اشتباهی است و تبعات مختلفی برایشان به‌دنبال خواهد داشت.

نجفی با تاکید بر اینکه مقام‌های اقلیم کردستان عراق گریزی از گام برداشتن در مسیر رعایت اصل حسن‌همجواری با ایران ندارند، تصریح کرد: برخی جریان‌های سیاسی در اقلیم با وجود اینکه طی دهه‌های اخیر و در مقاطع مختلف، همواره از حمایت‌ها و کمک‌های تهران برخوردار بوده‌اند، اما به رژیم صهیونیستی اجازه داده‌اند دراین منطقه مراکز جاسوسی علیه ایران ایجاد کند.

راهی که اقلیم باید برود

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به مخالفت برخی جریان‌های سیاسی اقلیم با خروج آمریکا از عراق اظهارکرد: رویکردهایی از قبیل مخالفت با خروج آمریکایی‌ها از عراق، از نقاط تضادی است که مناسبات ایران و اقلیم کردستان عراق را با فراز و فرودهایی مواجه می‌کند.

نجفی ادامه داد: ازسوی دیگر شاهد بوده‌ایم طی سال‌های اخیر مقام‌های اقلیم کردستان عراق به گروهک‌های تروریست و تجزیه‌طلب اجازه فعالیت داده‌اند؛ گروهک‌هایی که اقدامات ضدامنیتی آنان به یکی از اصلی‌ترین مشکلات مطرح در مناسبات ایران و عراق تبدیل شده‌است.

وی با تاکید بر اینکه این‌گونه رفتارها باید ازسوی مقام‌های اقلیم کردستان عراق اصلاح شود، اضافه‌کرد: در شرایط کنونی شاید بتوان این برداشت را محتمل دانست که مقام‌های اقلیم به این نتیجه رسیده‌اند آمریکایی‌ها دیگر قادر به مدیریت تحولات در غرب‌آسیا نیستند؛ گزاره‌ای که اقلیم را به‌جای استمرار اقدام‌های خصمانه، به سمت دست دوستی دادن به ایران سوق داده‌است.

روند تحولات در مناسبات تهران – اربیل

۱۵مردادماه ۱۴۰۰

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری به تهران سفر کرده بود، با سیدابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

۲۹بهمن‌ماه ۱۴۰۰

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران گفت‌وگو کرد.

۲۵بهمن‌ماه ۱۴۰۰

پادگان ماهیدشت سپاه پاسداران در چند کیلومتری شهر کرمانشاه مورد حمله قرار گرفت. بررسی‌ها نشان داد این حمله توسط پهپادهای اسرائیلی انجام و از منطقه اقلیم کردستان هدایت شده‌است.

۲۲اسفندماه ۱۴۰۰

سپاه‌پاسداران با حملات موشکی، مقر صهیونسیت‌ها در اربیل را در واکنش به تعرض پهپادی رژیم صهیونیستی به منطقه «ماهیدشت» در بهمن ماه منهدم کرد. گفته شد دراین حمله دست‌کم ۳ صهیونیست به هلاکت رسیده‌اند.

۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰

انتشار اطلاعات جدیدی درباره فعالیت ضدامنیتی صهیونیست‌ها در اقلیم کردستان عراق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. یک منبع آگاه در دستگاه اطلاعات اقلیم کردستان عراق فاش کرد سازمان‌ها و نهادهای مختلفی با پوشش‌های متفاوت، اهداف امنیتی را پیگیری می‌کنند.

۲مهرماه ۱۴۰۱

روابط عمومی نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای، از آغاز عملیات انهدام مواضع گروهک‌های تروریستی و ضد ایرانی در اقلیم شمال عراق خبرداد.

۶مهرماه ۱۴۰۱

قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی در دور تازه‌ای از عملیات ضدتروریستی خود، با موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای انهدامی، چند مقر تروریست‌های تجزیه‌طلب را در شمال اقلیم عراق مورد هدف قرار داد.

۱۲مهرماه ۱۴۰۱

سپاه پاسداران بار دیگر مواضع گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق را با پهپادهای مهاجر۶ و راکت‌اندازهای چندگانه مورد حمله قرار داد.

۶آبان‌ماه ۱۴۰۱

بیانیه تبیینی مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران پیرامون حوادث اخیر در کشور، زوایای جدیدی از تحرکات ضدامنیتی گروهک‌های تجزیه‌طلب را افشا کرد.

۳۰آبان‌ماه ۱۴۰۱

دور جدید حملات موشکی و پهپادی سپاه‌پاسداران به مقرهای تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق انجام شد.

۱آذرماه ۱۴۰۱

مقام‌های نظامی ایران از ادامه حملات نظامی به مقر تروریست‌ها تا رفع کامل تهدیدها خبر دادند.

۲۸اسفندماه ۱۴۰۱

توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق ازسوی علی شمخانیؤ دبیر وقت شورای‌عالی امنیت‌ملی ایران و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد.

۹آذرماه ۱۴۰۲

«شاکر حسین» به‌عنوان مدیرکل جدید دفتر روابط حکومت اقلیم کردستان عراق با ایران معرفی شد.

۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۲

سپاه پاسداران در پاسخ به جنایات اخیر گروهک‌های تروریستی در کرمان و راسک، یکی از مقرهای اصلی جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق را با موشک‌های بالستیک منهدم کرد.

۱۶اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، در راس هیات عالی‌رتبه از مقام‌های این اقلیم، وارد تهران شد.

کد خبر 849489
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 29
  • اشنا IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    18 39
    اینهابارهاثابت کرده اندبهیچ عنوان قابل اطمینان نیستندریاکاربه حداعلابوده ونان رابه نرخ روزمی خورنداقلیم راتعمدا"به پایگاه امریکاییهاواسراییلیهابرای ضربه به ایران کرده اندایران نبایداجازه ورودوملاقات بااینها رامی داد!مسیولین درپیشگاه ملت بایدتوضیح دهند
  • ارمین IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    14 36
    بارزانی نمک نشناس است اگر داعش دستشان بهش میرسیدالان کارماآسانتربود
  • افشار اسکندری الانکش IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    9 39
    باعرض ادب وسلام خدمت عزیزان بارزانیهای یادشان رفته زمان جنگ ایران وعراق اگرایران نبود صدام نسل اینهارا ازروی زمین برمیداشت مسئولین رده بالای نظام بایستی باشدت عمل برابر این روباه صفتان عمل کند واجازه ندهندازخاک این خائین بهکشورعزیزمون تجاوزی صورت بگیردازاین بعدهم اگراشتباه احمقانه بکنندماننداسراییل جواب دندان شکن بدهند
    • علی احمدوند، IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      6 14
      مقامات اقلیم کردستان ،درک نموده اند هیچ کشوری مانند ایران،دلسوز،وکشوری که دربحرانها می‌تواند یاورآنها باشد،وجود ندارد،اما دشمنان همیشه بدنبال تفرقه انگیزی هستند،مسئولین ما بایدفرصت نفاق افکنی را به دشمن ندهن،
    • GB ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      28 5
      اخه ... بارزانیها در جنگ عراق وایران بیشترین کمکها به ایران کردن تو باید ممنون اونها باشی
  • رجب زاده IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    7 0
    بارزانی خوب است به تاریخ نگاهی بیندازد،زیاددورنیست که داعش دروازه های اربیل راگرفته بودوخود اودرحال خروج ازکردستان عراق بود کمی فکربکندمیفهمدتاج وتختش ازکیست؟
  • کمال IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    10 3
    نزدیک به دومیلیون ایرانی در اقلیم کردستان الان مشغول به کار هستند باید کینه توزی و دشمن تراشی را از ذهن هامون پاک کنیم کردها بهترین دوست و رفیق و موقعیت اقلیم بهترین برای تجارت و صادرات تمام مواد مصرفی چه خوراکی چه صنعتی بازار اقلیم رو ترکیه قرغ کرده در صورتی که میتونست ماله ما باشه چشم ها رو باید شست جور دیگر باید دید کینه و غضب از خصوصیات شیطانه مهربان باشیم که در مهربانی و آرامش به سعادت می‌رسیم
  • محمد IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    12 0
    پس چرا نمی گوبد آذربایجان و ترکیه پر شده از پایگاه های اسرائیل هی گیر دادید به کوردا ....
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      1 7
      واسه اینکه هیچ آذربایجانی یا ترکیه ای گروهک تروریستی ندارد از طرف آذربایجان یا ترکیه هیچ ضربه ای به مرزبانان غیور یا علیه ملت ایران وارد نشده ترکیه و آذربایجان به عنوان دو کشور قدرتمند و دوست و همسایه ایران روابط بسیار نزدیک با ایران دارن...
  • میرزا IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 5
    اقلیم می‌تواند با امریکا ارتباط داشته باشد و هم چنین انگلیس .ولی اجازه ندارد از خاک اقلیم ب نیروهای ایرانی حمله کنند چون عملا اقلیم ب آنها جا داده و امکانات فراهم نموده و باید مورد حمله قرار گیرد چنانچه می‌خواهد با ایران رابطه داشته باشد دست از صهیون بردارد
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 23
    اینها باید می گذاشتند داعش پدر اینها در آورد بعدش می فهمیدن دوستی با ایران یعنی جوانهای به خاطر اینها شهیدن شدن ونمک نشناس هستند ...
  • رسول پارس IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 6
    اقلیم باید با دولت مرکزی ادغام بشه و یک کشور واحد به نام عراق رو تشکیل بده .
  • حسام IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 21
    سنت حاکمان کردستان عراق خیانت و بد قولی ونمک نشناسی بوده است ، با توجه به موقعیت ایران در منطقه و قدرت بلا منازع حاکمان خودخوانده موقعیت بقاء خودرا در ارتباط با ایران می دانند ، یقینا مسؤلین به سوابق و نوع رفتارآنان توجه و تعهدات قوی و الزام آور از این خائنین می گیرد