بررسی آماری قیمت ارز در ۵سال گذشته نشان می‌دهد، شوک‌های ارزی از جنس شوک ۲ هفته گذشته، یک اثر روانی است که بعد از یک دوره طولانی ثبات در بازار به‌ وجود آمده است.

خريد و فروش دلار

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت ارز از عوامل مختلفی تأثیر می‌پذیرد که مهم‌ترین آن تورم است. در واقع افزایش تورم عامل اصلی رشد قیمت ارز است؛ با این حال این، همه ماجرا نیست. عامل مهم دیگری که قیمت ارز را تعیین می‌کند میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار است و همین عامل است که ماجرا را پیچیده‌تر می‌کند، چرا که عوامل مختلفی می‌تواند بر جریان عرضه و تقاضای بازار اثر داشته باشد و این عوامل می‌توانند اقتصادی هم نباشند.

آثار روانی و هیجانی

مروری بر روند قیمت ارز از سال ۱۳۹۷تاکنون نشان می‌دهد که قیمت ارز در طول ۵سال گذشته ۳ شوک ارزی بزرگ را پشت سر گذاشته است که نخستین شوک در سال ۱۳۹۷و بعد از خروج دونالد ترامپ از برجام آغاز شد. شوک‌های بعدی مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود که فعالان بازار ارز تصور می‌کردند دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز خواهد شد. آخرین شوک ارزی نیز به سال گذشته بازمی‌گردد که قیمت دلار آمریکا در نیمه دوم سال نزدیک به ۸۰درصد افزایش یافت و علت آن عمدتا برخی اصلاحات اقتصادی بود.

مروری بر روند شوک‌های ارزی در طول ۵سال گذشته نشان می‌دهد که عامل اصلی بر هم خوردن کفه عرضه و تقاضا مسایل روانی و هیجانی بوده است. به این معنا که وقوع برخی تحولات سیاسی زمینه افزایش تقاضا را فراهم کرد، اما نکته اصلی این است که بخش عمده این عوامل، اقتصادی نبودند و عمدتا ناشی از عوامل هیجانی و روانی بودند.

ثبات ارزی در یک سال گذشته

با وجود وقوع ۳ دوره جهش ارزی در کشور در طول ۵سال گذشته آنطور که آمارها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا در سال‌ جاری یک دوره با ثبات را طی کرده است و از ابتدای سال تاکنون عمدتا در محدوده ۴۹تا ۵۰هزار تومان در نوسان بوده است. این نشان می‌دهدکه سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز مؤثر بوده و با توجه به میزان ذخایر ارزی کشور می‌توان امیدوار بود که قیمت ارز با تدابیر بانک مرکز بار دیگر به مسیر قبلی خود باز گردد. ضمن اینکه آمارها از میزان فروش نفت نشان می‌دهد که کشور در شرایط با ثبات ارزی است و این می‌تواند قدرت بانک مرکزی را برای کنترل قیمت ارز افزایش دهد.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران در همین باره می‌گوید: «عده‌ای در تلاش هستند با انتشار اخبار نادرست در اقتصاد ایران و بازارهای مالی، التهاب ایجاد کنند. افزایش قیمت ارز و طلا در روزهای گذشته نیز به همین دلیل بوده‌ و نباید برای این التهابات در بازارهای ایران به‌دنبال دلیل علمی و اقتصادی گشت.»

بیشتر بخوانید

نوسانات ارزی گذراست ؛ براساس واقعیت‌ها تصمیم بگیرید | تامین ۵۷ میلیارد دلار ارز برای صنایع و وارادات | توافقات بسیار خوبی با کشورهای همسایه داشته‌ایم

او تأکید می‌کند: «تدابیر دولتمردان و بانک مرکزی به‌زودی تأثیر خود را در بازار ارز نشان خواهد داد و قیمت‌ها به محدوده هفته‌های گذشته بازمی‌گردد، در همین چند روز اخیر نیز ‌شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم. حسن‌زاده تأکید کرد: بانک مرکزی برای مدیریت بازار، ارز کافی در اختیار دارد و هیچ کمبودی برای پاسخ به نیازهای ارزی در کشور وجود ندارد.»

امیر شهریار، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به اینکه بانک مرکزی می‌تواند بدون ارزپاشی و با روش جدید از منابع خود بازار برای مدیریت آن استفاده کند، می‌گوید: «بانک مرکزی تاکنون با همین شیوه توانسته بازار ارز را برخلاف سال‌های گذشته که جهش‌های قیمتی فراوانی را شاهد بودیم، کنترل کند. بی‌تردید درصورت کاهش درگیری‌ها و سوابق قبلی، قیمت دلار دوباره به همان کانال قبلی باز خواهد گشت و بعید به‌نظر می‌رسد وضعیت ارز تا پایان سال با جهش یا افزایش خاصی روبه‌رو شود.»

کد خبر 829353
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    8 0
    الان 58 شده باید خوشحال باشیم؟!
  • یاردانقلی IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    9 0
    یعنی می فرمایید وقتی دولت کنونی ارز رو با قیمت 27هزارتومان تحویل وناگهان به 50 هزار تومان ((دوبرابر)) افزایش میده یکسال هم ثبات رو تجربه نکنه؟
  • حزب الله سعید US ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    10 0
    یاد ی آقایی افتادم میگفت آمریکا برو به فکر خودت باش که دلارت داره گرون میشه 😂😂😂😂😂ای مرگ بر آمریکای بلا بانک مرکزی ما کسی توش کار نمیکنه؟ رفتن تعطیلات زمستانی سوئیس
  • آیدین IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    5 0
    آخه تا کی دروغ و گفتار درمانی ... قیمت دلار طبق واقعیت های اقتصادی حال حاضر کشور (تورم بالا ، حجم نقدینگی بسیار زیاد ، تحریم های مالی و بانکی ، شرایط منطقه و ...) خیلی بالاتر از ایناست و قطعا در ماههای آتی افزایش بیشتری رو شاهد خواهیم بود . شفاف با مردم صحبت کنید و واقعیتها رو رک بگید به ملت عزیز ایران
  • چمران DE ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    2 0
    شما هر چی رو که دوست داری در نظر بگیر اما الان دلار بالای ۵۵هزارتومان اگر دوست داشتی میتونی ببینی شاید از نظر شما یکدفعه ۵یا ۶هزارتومان گران شدن مهم نباشه یا برای شما قابل دید نباشه اما وجود داره
  • بهنام IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    میگید سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته ارز که علت اون اصلاحات اقتصادی بوده بعد اخرش میگید شوک روانیه؟