پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

بهاره جلالوند: کپسول‌های گاز مایع همیشه سوژه‌ خبری بوده‌اند؛ آتش‌سوزی، نبود لوله‌کشی گاز شهری، خفگی با گاز و ....

  سازنده‌  این اخبار، کپسول گاز مایع است وسیله‌ای که با رواج گاز شهری هنوز هم قصد ندارد زندگی شهری را ترک کند.

تا دیروز کپسول‌ها به‌عنوان سوخت خانگی مورد استفاده بوده‌اند و حضورشان با آمدن لوله‌کشی گاز شهری کم رنگ شد و امروز دوباره در میان ما آمده‌اند، البته نه برای تأمین سوخت خانگی بلکه برای تأمین سوخت خودروهایی که در سطح شهر تردد می‌کنند.

سهمیه بندی بنزین باعث شد تا برخی از رانندگان دست به ابتکارات جدیدی بزنند. جدیدترین و در عین حال خطرناک‌ترین ابتکار رانندگان استفاده از سیلندرهای گاز مایع در پشت(صندوق عقب) خودروهاست.

بیشتر رانندگان که به روش مذکور روی آورده‌اند،مسافرکش هستند و نگرانی از پایان سهمیه بندی بنزین علت اصلی این کار است.

یکی از شهروندانی که کپسول گاز مایع را در پشت صندوق عقب خودرو ش نصب کرده‌است،  با تأسف می‌گوید: هزینه‌های زندگی‌ام،  از راه مسافرکشی،  تأمین می‌شود و سهمیه بندی بنزین قبل از موعد مقرر شارژ  کارت سوخت به اتمام می‌رسد، به ناچار کپسول گاز مایع را  روی خودرو نصب کرده‌ام.

او در پاسخ به این سؤال که آیا نصب کپسول گاز مایع، جان مسافران را تهدید نمی‌کند، جواب می‌دهد: تا به امروز خطری نداشته است  ولی کسی چه می‌داند  شاید حادثه‌ای به وقوع بپیوندد. هزینه‌ دوگانه سوز کردن خودرو به صورت اصولی و توسط مراکز معتبر. بسیار بالا و زمان‌بر است. وقتی چاره‌ای نیست هر خطری را باید به جان خرید.

یکی دیگر از شهروندانی که با استفاده از کپسول سوخت گاز مایع به مسافرکشی می‌پردازد، می‌گوید: فرسودگی خودرو مرا مجبور به این کار کرده‌است. زیرا سوخت زیادی در اتومبیل‌های فرسوده مصرف می‌شود. پایان سهمیه بنزین از دلایلی است که رانندگان آن را به‌عنوان عامل اصلی نصب کپسول گاز مایع  روی خودروها بیان می‌کنند،  در حالی‌که دولت سهمیه بنزین مسافر کش‌ها را نسبت به سایرین افزایش داده‌است.

در این میان عده‌‌ای سودجو هستند که سهمیه بنزین خود را می‌فروشند و جای تعجب نیست که خودشان،  برای تأمین سوخت دچار مشکل شوند. اظهار این مطلب که دو گانه سوز کردن ماشین‌ها هزینه‌ بالایی را به‌همراه دارد،  دلیل  معقولی به نظر می‌آید که مسافر کش‌ها بخواهند با این بهانه جان سرنشینان و سایر شهروندان را به مخاطره اندازند. حتی اگر رانندگان مسافرکش هم باشند، باز توجیه خوبی برای این کار نیست. زیرا هر گونه حادثه‌ای که دامن مردم را بگیرد، در پی آن به جامعه و اقتصاد کشور لطمه وارد می‌شود.

مصرف‌کنندگان حقیقی

عدم لوله‌کشی گاز شهری در برخی نقاط تهران، مردم را به استفاده از کپسول‌های گاز مایع سوق می‌دهد. به‌عنوان مثال محله بهاران فرحزاد را می‌توان نام برد که هنوز به لوله کشی گاز شهری مجهز نیست. نصب کپسول‌های گاز مایع   روی خودروها باعث شده که ساکنان این منطقه با مشکلات جدی مواجه شوند و کپسول‌های گاز مایع به دست آن‌ها نرسد.

وقتی تقاضا برای مصرف کپسول‌های گاز مایع بالا رود،  عرضه کم نمی‌تواند پاسخگوی نیاز متقاضیان باشد، در نتیجه سودجویان از آب گل‌‌آلود ماهی می‌گیرند و کپسول‌های گاز مایع را با قیمت گزاف میان مصرف‌کنندگان حقیقی توزیع می‌کنند.

اکبر علیزاده ، مسئول روابط عمومی یکی از شرکت‌های توزیع کپسول گاز مایع می‌گوید: سهمیه بندی بنزین به علت مصرف بالای آن توسط مردم از سوی دولت مطرح شد و در سراسر کشور به مرحله اجرا رسیده‌است.

 برخی رانندگان به‌طور غیر استاندارد اقدام به نصب کپسول روی خودرو‌ی شخصی خود کرده‌اند که این امر خطرات بسیاری را به همراه دارد. با توجه به اینکه نگهداری گاز مایع در پالایشگاه هزینه‌بر و خطرناک است،  گاز مایع به سرعت به دست توزیع‌کنندگان می‌رسد. ولی پیش از اینکه مصرف‌کننده حقیقی برای تهیه گاز مصرفی خود مراجعه کند،  برخی رانندگان کپسول‌های گاز مایع را خریداری می‌کنند.

برای حل این معضل باید راهکارهای اصولی و منطقی ارائه شود تا فقط مصرف‌کنندگان حقیقی به کپسول‌ها دسترسی داشته باشند.از طرفی تقاضای رانندگان برای خرید کپسول‌های گاز مایع،  قیمت آن را تصاعدی بالا برده‌است و این مسئله مصرف‌کنندگان حقیقی را متضرر می‌کند تا جایی که مردم برای شارژ و خرید کپسول‌ها،  باید هزینه‌های بالایی را بپردازند، به ویژه‌ در فصل سرما که قیمت کپسول‌ها در نقاط فاقد لوله‌کشی گاز سر به فلک می‌کشد.

موج انفجار

کپسول‌های گاز مایع باید به صورت ایستاده مصرف شوند تا خطرات احتمالی آن کاهش یابد. نحوه قرار گیری کپسول‌ها در خودروها به صورت خوابیده است،  این کار در عملکرد سیستم کپسول اختلال ایجاد می‌کند.

 فرج صبری، رئیس آموزش و پیشگیری ایستگاه 71 آتش‌نشانی در این‌باره معتقد است: سیستم عملکرد سیلندر‌های گاز مایع به این شکل است که گاز مایع به تدریج تبخیر می‌شود و به حالت کاملا گازی در‌می‌آید.

 وقتی رانندگان سیلندر‌ها را به حالت خوابیده قرار دهند،  به صورت مایع در مسیر، جریان پیدا می‌کند که ضریب انفجار را به شدت بالا می‌برد.چنانچه انفجار در اثر نشت کپسول گاز مایع صورت بگیرد،  به ماشین‌های دیگر هم سرایت می‌کند و فاجعه به بار می‌آید،  در آتش سوزی‌هایی که به‌این شکل ایجاد می‌شود،  نه تنها جان راننده به خطر می‌افتد،  بلکه افراد زیادی اعم از مسافران و حتی شهروندانی که در معرض این انفجار قرار دارند،  قربانی خواهند شد.

یک گام به پیش

گذشته از خودروها، برخی افراد پیک نیکی را به موتورسیکلت خود نصب کرده‌اند،  که نصب پیک نیکی به موتورسیکلت‌ها نیز خطرات خاص خود را به همراه دارد. وارد شدن ضربه‌ای شدید به موتور سیکلت در جریان تصادف احتمالی ضریب انفجار را چند برابر می‌کند.

از طرفی، برای کاهش اعمال مجرمانه فرماندهی پلیس راه اعلام کرد که کارشناسان به این گونه تصادفات توجه ویژه‌ای داشته باشند. اگرچه تشدید مجازات رانندگان متخلف توسط پلیس می‌تواند مؤثر باشد،  ولی آنچه این اعمال را متوقف می‌کند،  آگاه‌سازی‌ افراد از خطرات جبران ناپذیر نصب کپسول‌های گاز مایع است و این امر با فرهنگ‌سازی‌ نهاد‌های ذی‌ربط محقق خواهد شد.

کد خبر 40617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز