دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

یک بازیکن تنها با گل زدن تاثیرگذاری خود را نشان نمی‌دهد، بلکه گاهی بازیکنانی هستند که هر چند گل نمی‌زنند اما در پیروزی و موفقیت‌های تیم‌شان تاثیر بسیار مثبتی دارند.

ریکاردو آلوز

به گزارش همشهری آنلاین چیزی به پایان رقابت‌های لیگ برتر باقی نمانده است. ۳ هفته حساس و سرنوشت‌ساز که در سال جدید نیز اتفاقات متفاوتی را به خود دید. بازیکنانی که ناگهان از خواب خرگوشی بیدار شده و گویی لیگ برایشان تازه شروع شده است. تاثیرگذاری برخی بازیکنان که اگر از ابتدای فصل این‌گونه بازی می‌کردند تیم‌شان شرایط بهتری داشت در سال جدید قابل توجه و چشمگیر است. از این رو طی هفته‌های اخیر نه‌تنها جدول گلزنان بلکه جدول پاسورها و بازیکنان تاثیرگذار لیگ نیز دستخوش تغییر شده است.

گلزن‌ترین‌ها کدامند؟
پس از هفته بیست‌وهفتم رقابت‌های لیگ برتر آمار جالبی رقم خورد. شهریار مغانلو به‌تنهایی در صدر جدول گلزنان یکه‌تازی می‌کند و همچنان پیشرو است. او حتی از رضا اسدی همبازی خود سبقت گرفته و بعید است تا پایان لیگ کسی بتواند به گرد پایش برسد. با این حال رحمان جعفری تعقیب‌کننده او است و بدش نمی‌آید در سه هفته باقی‌مانده با توجه به ‌انگیزه‌هایی که تراکتور برای سوم شدن دارد به چالش خود با مهاجم سپاهان ادامه دهد.
مغانلو در حالی با خیال راحت در صدر جدول خود را آقای گل می‌بیند که اگر موتور بازیکنانی همچون داریوش شجاعیان و عیسی آل‌کثیر زودتر روشن شده بود چه‌بسا حالا شهریار مغانلو برای کسب عنوان آقای گلی شرایط سختی داشت. از طرفی در سه هفته باقی‌مانده فرصت کافی برای جبران این عقب‌افتادگی وجود ندارد و هر چند این بازیکنان ‌انگیزه‌های کافی برای گل‌زنی و اثبات توانایی‌های خود دارند اما به‌دلیل هفته‌های مکرری که از دست دادند امکان رقابت با مهاجم سپاهان برای آنها ممکن نیست.
عملکرد بازیکنان تیم‌های لیگ برتری در هفته‌های اخیر مخصوصا در سال جدید نشان می‌دهد مغانلو همچنان با چهار گل یکه‌تاز جدول گلزنان است اما عیسی آل‌کثیر نیز با همین تعداد گل عملکرد خوبی از خود به‌جا گذاشته و اگر زودتر به فکر گل‌زنی می‌افتاد چه‌بسا در هفته‌های پایانی چالش جذابی برای کسب عنوان آقای گلی داشت. البته آل‌کثیر پیش از این نیز تلاش کرده بود تا خود را در جدول گلزنان مطرح کند، اما فعلا فقط با ۸ گل زده در جایگاه سوم قرار دارد. بعد از عیسی، بلانکو، داریوش شجاعیان و محمدمهدی محبی از تیم مس نیز هر کدام با سه گل عملکرد قابل توجهی در خط حمله تیم‌شان در سال جاری داشتند. به واقع شجاعیان طی هفته‌های اخیر آنقدر خوب کار کرده که در طول فصول فوتبالی خود در این حد به چشم نیامده است. بلانکو و شجاعیان در جدول گلزنان 6 گله هستند. به این ترتیب آمار می‌گوید این دو در ۶ هفته اخیر به اندازه ۲۱ هفته مسابقه گلزنی کردند. عملکرد محبی نیز از این جهت بسیار اهمیت دارد که او علاوه‌بر سه گلی که برای تیمش طی شش بازی اخیر به ثمر رسانده ۲ پاس گل نیز در کارنامه داشته و این نشان از تاثیرگذاری این بازیکن در عملکرد تیم مس‌رفسنجان دارد.
در تیم‌های دیگر نیز بازیکنان دوگله زیاد داریم که سعی کردند خود را به‌نوعی مطرح کنند اما از این بین رضا جعفری از ملوان و پوریا سرآبادانی از شمس‌آذر با توجه به اینکه در جدول گلزنان ۸ گله هستند عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشتند و می‌توانیم بگوییم جزء تاثیرگذارترین بازیکنان نه‌تنها در ۶ هفته اخیر بلکه در کل لیگ هستند.

تاثیرگذارترین‌ها کدامند؟
یک بازیکن تنها با گل زدن تاثیرگذاری خود را نشان نمی‌دهد، بلکه گاهی بازیکنانی هستند که هر چند گل نمی‌زنند اما در پیروزی و موفقیت‌های تیم‌شان تاثیر بسیار مثبتی دارند. در لیگ برتر فصل جاری نیز از این دست بازیکنان کم نیستند. ریکاردو آلوز از تراکتور که فصل قبل نیز تاثیرگذارترین بازیکن لیگ شناخته شد این فصل نیز با ۱۰ گل در صدر جدول قرار دارد. با این حال جالب است بدانید ابوالفضل جلالی که هفته‌ها تاثیر چندانی در عملکرد تیمش نداشت ناگهان با تغییر شرایط و سیستم بازی‌اش به یک مهره تاثیرگذار تبدیل شد تا جایی که خود را به آلوز رسانده و او نیز با ۱۰ پاس گل تاثیرگذار می‌تواند برای کسب این عنوان با آلوز رقابت کند.
ابوالفضل جلالی فقط در بازی‌های استقلال در سال جاری ۶ پاس گل داده است که نشان می‌دهد میزان اثرگذاری او بسیار بالاست. هیچ بازیکنی طی سال جاری چنین آمار فوق‌العاده‌ای از خود به جا نگذاشته و حتی آلوز، رقیب جدی او تنها با دو پاس گل در ۶ بازی اخیر تراکتور، با جلالی رقابت می‌کند.
پس از جلالی امید عالیشاه و کاوه رضایی نیز در این شش بازی بسیار تاثیرگذار ظاهر شدند. آنها هر کدام با سه پاس تاثیرگذار در موفقیت‌های تیم‌شان نقش داشتند. کاوه رضایی که مدت‌ها بود دچار رکود و افول شده بود در سال‌جاری یک گل و سه پاس گل در بازی‌های سپاهان در کارنامه دارد و این شاید برای او و تیم سپاهان بسیار امیدوارکننده باشد. عالیشاه اما پیش از این نیز در عملکرد تیمش نقش داشت او همین حالا هم با ۶ پاس گل پس از دانیال اسماعیلی‌فر با ۷ پاس گل در جایگاه چهارم قرار دارد. محمدرضا حسینی نیز طی هفته‌های اخیر با توجه به اینکه موتور تیم نساجی روشن شده عملکرد خوبی از خود به‌جا گذاشته و با سه پاس گل یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان تیم نساجی است.

جدول پاسورها
هر چند در جدول گلزنان لیگ برتر تقریبا تکلیف آقای گل رقابت‌ها مشخص است و خیلی بعید است که دیگر رقبا بتوانند به شهریار مغانلو برسند اما در جدول پاسورها و بازیکنان تاثیرگذار هنوز شرایط به حالت ثابت نرسیده و همچنان رقبای قدرتمندی ابوالفضل جلالی و ریکاردو آلوز را برای تصاحب این عنوان تهدید می‌کنند. شاید دانیال اسماعیلی‌فر در سال جدید فقط موفق شده یک پاس گل به عیسی آل‌کثیر در هفته بیست‌وهفتم بدهد اما همچنان با ۷ پاس گل جدی‌ترین تعقیب‌کننده دو رقیب بالای سر خود است. اسماعیلی‌فر ۳ هفته فرصت دارد تا به‌عنوان یک بازیکن موثر نه‌تنها به تیمش برای کسب عنوان قهرمانی کمک کرده بلکه خود نیز عنوان بهترین بازیکن تاثیرگذار را از آن خود کند. امید عالیشاه نیز که در هفته‌های اخیر خوب نشان داده از این شانس برخوردار است‌. روبرتو تورس طی ۶ هفته اخیر فقط یک پاس گل از خود به جای گذاشته و هر چند در جام‌ حذفی کمک حال تیم گل‌گهر بوده است، اما اگر نتواند در سه هفته پیش‌رو عقب‌افتادگی خود را جبران کند چندان امیدی به رقابت او با جلالی و آلوز نیست.
با این حال به‌نظر می‌رسد با روندی که جلالی در پیش گرفته درس هفته باقی‌مانده نیز برگ برنده در دستان او باشد. آلوز به‌عنوان یک خارجی یکی دو فصلی است خود را در رأس گل‌سازان لیگ برتر قرار داده است اما بازیکنانی در این جایگاه در تاریخ لیگ قرار دارند که شاید تا سال‌های متمادی هیچ بازیکنی به گرد پایشان نرسد. درحال‌حاضر خلعتبری با ۲ سابقه کسب عنوان بهترین پاسور لیگ برتر، ۷۸ پاس‌گل در کارنامه ورزشی خود در این مسابقات دارد. پس از خلعتبری، حاج‌صفی با ۶۴ پاس‌گل رتبه دوم را به خود اختصاص داده و چه‌بسا اگر او به لیگ ایران برگردد شانس ارتقای رکورد خلعتبری را داشته باشد و حالا جلالی نیز این شانس را دارد تا به‌عنوان یک ایرانی بازیکن خارجی تراکتور را کنار زده و خود صاحب عنوان بهترین پاسور لیگ برتر شود. از طرفی سه هفته باقی‌مانده فرصت خوبی است تا برخی بازیکنان جوان که ‌انگیزه‌های زیادی نیز برای اثبات توانایی‌های خود دارند جدول گلزنان و پاسورها را جابه‌جا کرده و اتفاقات تازه‌ای را رقم بزنند.

کد خبر 853482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha