یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۶
۱ نفر

اعتراضات دانشگاهی آمریکا به غزه ممکن است به قیمت انتخابات بایدن تمام شود.

بايدن

همشهری آنلاین: در حالی که پلیس نیویورک دو هفته پیش برای یورش به ساختمان دانشگاه کلمبیا و حمله به معترضان آماده می شد، دولت بایدن همزمان به شدت علیه معترضان دانشجویی موضع گیری کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای دانشجویان را متهم به «سخنان نفرت‌انگیز» و اعتراضات دانشجویی را اقدامی اشتباه توصیف کرد. این اظهار نظرها جو بایدن را در کنار نیروهای سرکوب و ضدشورش پلیس قرار داد و او را متهم به نادیده گرفتن خواسته معترضان کرد.

حتی چند روز بعد از اعتراضات، بایدن حمایت خود از حمله پلیس به دانشجویان را اعلام و تاکید کرد که شرایط نباید به سمت بی نظمی حرکت کند. این اظهارنظر بایدن به معنای حمایت بایدن از سرکوب خشونت آمیز و فزاینده اعتراضات دانشجویی بود که با بیش از 2500 بازداشت در سراسر آمریکا همراه شده بود.

شکست بایدن

برای بسیاری از حامیان جو بایدن، نحوه واکنش او به اعتراضات دانشجویی می تواند نقطه شکستی برای شعارهای انتخاباتی بایدن باشد. «جیمز زوگبی»، از فعالان جامعه عرب-آمریکایی به نیوعرب گفته است: «اظهارات بایدن یک میخ در شانس انتخاب مجدد او بود. من هرگز دولتی ندیده ام که اینقدر نسبت به پایگاه خودش بی تفاوت باشد.»

گسست در میان دموکرات‌ها

در حالی که اعتراضات طرفداران غزه پردیس های دانشگاهی آمریکا را فرا گرفته است، بایدن به طور فزاینده ای خود را از حامیان سابقش دور کرده است. کارشناسان و فعالان آمریکایی از حزب دموکرات به طور یکسان متفق القول هستند که زمان بایدن برای تغییر مسیر برای جلوگیری از شکست تمام شده است و بایدن دیگر نمی تواند چهره خود را بازیابی کند.

به گفته بسیاری از کارشناسان علوم سیاسی در آمریکا، امتناع رئیس‌جمهور این کشور از قطع رابطه با اسرائیل تنش‌ها را در حزب دموکرات افزایش داده و بایدن را در مواجهه با یک موضوع مهم سیاسی ضعیف نشان داده است. این رویکرد بایدن باعث شده تا حزب دموکرات در موقعیت دشواری برای رقابت‌های انتخاباتی روبرو شود. یکی از سازمان دهندگان ارشد حزب دموکرات به نیوعرب گفته است که بایدن بدون تغییر واقعی سیاست چه در داخل و چه در خارج از آمریکا، در انتخابات مجدد شکست خواهد خورد.

سرریز شدن آرای بایدن به نامزد ضدجنگ

جنگ اسرائیل در غزه به سقوط جایگاه بایدن در افکارعمومی آمریکا منجر شده است. امتناع بایدن از قطع رابطه با اسرائیل باعث خشم عمومی علیه او بویژه در دانشگاه‌های آمریکا شده است. حتی حامیان قوی بایدن نیز این واقعیت را پذیرفته اند که دیگر بایدن جایگاه گذشته خود را ندارد. «آرون دیوید میلر»، تحلیلگر سی ان ان در گزارشی به کاهش اقبال عمومی به بایدن در شرایطی که آمریکا وارد فضای انتخاباتی می شود، اذعان کرده است. بایدن اکنون به یک نامزد نامحبوب حتی در میان رای دهندگان دموکرات تبدیل شده است و اعتراضات حامیان سابق خود را که این بار در حمایت از غزه دست به تظاهرات زده‌اند، «یهود ستیزانه» می خواند.

حتی در برخی ایالت‌ها «رابرت اف کندی جونیور» توانسته بخشی از آرای بایدن را در میان دموکرات‌ها جلب کند، چون کندی هم علیه بایدن حرف می زند و هم علیه جنگ در غزه و این همان چیزی است که رای دهندگان دموکرات می خواهند. کندی جونیور توانسته خود را به عنوان نامزد انتخاباتی ضد جنگ معرفی کند و همین وضعیت با افول همزمان بایدن همراه بوده است.

کد خبر 852994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha